Grupy na Facebooku
Opcja tworzenia grup na Facebooku istnieje już od bardzo dawna. Na początku grupy stanowiły małe społeczności, które przekazywały sobie różne informacje oraz tworzyły płaszczyznę spotkań z konkretnymi osobami, gdzie mogły znaleźć informacje na dany temat. Każdy użytkownik Facebooka zazwyczaj jest członkiem jakiejś grupy, mniejszej lub większej.
Dzisiaj praktycznie każda klasa w szkole, czy też rocznik na studiach ma założoną facebookową grupę – jest to bardzo praktycznie zastosowanie social media, gdyż można tam umieszczać ważne informacje odnośnie aktualnych wydarzeń. Dzięki niej również każdy z członków może zadać pytanie właśnie na grupie, a szybko otrzyma odpowiedź.
Grupy na Facebooku z dnia na dzień są coraz silniejsze i mają coraz większe znaczenie w marketingu. Nieustannie powstają nowe narzędzia, które służą do zarządzania grupami i analizowania społeczności. Skoro niektóre z nich potrafią zgromadzić wiele tysięcy osób, dlaczego nie wykorzystać ich w celu komercyjnym?
Grupa otwarta czy zamknięta?
Na Facebooku istnieje kilka opcji grup. Najpopularniejsze są grupy zamknięte oraz otwarte. Która z nich sprawdzi się lepiej w celach marketingowych?
- Grupa otwarta to taka, gdzie każdy może widzieć publikowane posty, jednak nie może dodać swojego. Aby to zrobić, musi poprosić o dołączenie.
- Grupa zamknięta to natomiast taka, gdzie posty widziane są tylko przez członków do niej należących. W zależności od prowadzonego biznesu należy wybrać, która struktura społeczności będzie lepiej nam pasowała.
- Ciekawym elementem są także grupy tajne. Żeby do nich dołączyć, trzeba posiadać jednak specjalne zaproszenie. Takich grup nie można także znaleźć w wyszukiwarce.
Jak zgromadzić społeczność na Facebooku?
Gdy już mamy założoną grupę czas na skupienie w niej ludzi. Żeby zrobić to szybko i skutecznie, należy ją odpowiednio wypromować. Przedstawiamy zatem kilka sposobów na szybkie pozyskanie członków:
- Newsletter i stopka mailowa – jeżeli wysyłasz do ludzi newslettery, dobrym pomysłem jest umieszczenie w nich linku do Twojej grupy. Na końcu newslettera dodaj wzmiankę o posiadanej grupie i zachęć do dołączenia. Jeżeli ich nie używasz, to nic straconego. Informację o istnieniu grupy możesz również dodać w stopce mailowej. Każda wysłana wiadomość będzie wtedy promocją.
- Wpisy w posiadanych mediach – jeżeli posiadasz bloga, prowadzisz stronę i umieszczasz na nich różne wpisy, warto poinformować ludzi o istnieniu grupy także tam. Każdy wpis warto zakończyć w taki sposób, by zmotywować odbiorcę do podjęcia jakiejś akcji. Może to być przykładowo zachęta do odwiedzenia sklepu lub dobre hasło motywujące do dołączenia do grupy na Facebooku.
- Pop-upy z linkiem do grupy – Pop-upy to wyskakujące okienka, które zna każdy. Zazwyczaj szybko wyłączane przez użytkowników, jednak mimo wszystko skuteczne w swoim działaniu. Zachęcają one zazwyczaj do zapisania się do newslettera albo kupna danego produktu, ale możemy je również wykorzystać do promowania facebookowej grupy.
- Działania na fanpage’u – wiele osób może tego nie wiedzieć, ale na Facebooku istnieje opcja podłączenia grupy do fanpage’a. Znajdziecie ją w zakładkach na Waszym fanpage. Dzięki temu osoby, które odwiedzą Waszą stronę, będa także widziały opcję dołączenia do grupy. Po podłączeniu grupy do fanpage’a, będzie także dostępna opcja wysyłania zaproszeń do grupy do osób lubiących Twój fanpage. Kolejną możliwością promocji jest dodanie na fanpage’a przycisku, który odeśle użytkowników do stworzonej społeczności. Ostatnią, jednak bardzo istotną rzeczą, jest po prostu informowanie o istnieniu grupy. Wystarczy, że umieścisz post z informacyjnym przekazem. Pamiętaj jednak, żeby nie była to tylko sucha wiadomość – musisz zachęcić do dołączenia do grupy, przekazać jakie korzyści z tego płyną. Pamiętaj, żeby przypominać o grupie regularnie, na przykład raz w miesiącu.
- Reklama – na Facebooku nie istnieje jeszcze opcja promowania grup poprzez reklamę, jednak możesz do tego wykorzystać typowe promowanie postów, w których informujesz i zachęcasz do dołączenia do grupy.
Prowadzenie grupy
Jeśli zgromadzisz już społeczność na grupie, ważną rzeczą jest zadbanie o nią. Każdy nowy członek grupy powinien być odpowiednio powitany, dlatego utwórz post powitalny dla nowo przybyłych.
Początkowo to Ty, jako założyciel, musisz być niezwykle aktywny na grupie. Komentuj posty, odpowiadaj na pytania i zachęcaj ludzi do wypowiedzi. Każda aktywność na grupie zwiększa zasięg i prowadzi do rozwoju. Zwróć także uwagę na tematykę grupy. Nazwa grupy powinna być adekwatna i przyciągająca.
Pamiętaj też o swoich stałych członkach grupy – możesz dla nich zorganizować różne systemy nagród za konkretne działania.