Niedawno Facebook wprowadził zmiany w odpowiedzi na modyfikacje w iOS 14 firmy Apple. Dotyczą one głównie polityki prywatności. Przez to przetwarzanie zdarzeń konwersji znacznie się zmieniło. Zmiany te wpływają na sposób otrzymywania zdarzeń konwersji z narzędzi takich jak piksel Facebooka oraz przetwarzania ich.
W związku z tym niektóre narzędzia, które służyły dotąd do analizy danych, zostaną wycofane. Które? Facebook Analytics, Facebook Audience Insights i Facebook Attribution.
Do czego służą wycofywane narzędzia?
Facebook Analytics
Facebook Analytics to narzędzie, które pozwala na szczegółową analizę skuteczności działań na Facebooku, ale nie tylko. Dzięki niemu można na bieżąco sprawdzić i zmierzyć wyniki dotyczące Twojej strony internetowej — w oparciu o dane z piksela, fanpage firmowego czy też aplikacji mobilnej.
Narzędzie to posiada dużo ciekawych funkcji, jak na przykład tworzenie filtrów, dzięki którym można w wygodny i szybki sposób porównywać dowolne dane i wyniki.
Kolejną ciekawą funkcją są lejki — dzięki ich tworzeniu można poddać dokładnej analizie poszczególne aktywności reklamowe i contentowe w dłuższej perspektywie. Są one bardzo przydatne dla właścicieli sklepów internetowych, ponieważ dzięki nim mogą dokładnie zanalizować wpływ social mediów na wyniki sprzedaży.
Facebook Analytics daje też opcje tworzenia nowych grup niestandardowych odbiorców, dzięki opcji filtrowania. Daje to możliwość stworzenia np. grupy odbiorców z osób, które komentowały coś na Twoim fanpage albo udostępniali z niego treści.
Jest to przydatne narzędzie do szczegółowej analizy danych. Facebook tłumaczy wycofanie narzędzia bezpośrednim związkiem z konsolidacją narzędzi biznesowych.
Narzędzie zostanie wyłączone 30 czerwca 2021. Wszelkie zgromadzone dane — raporty, tabele i wykresy — będą dostępne do tego czasu.
Facebook Audience Insights
Facebook Audience Insights umożliwia analizę oraz porównywanie grup odbiorców. Dzięki temu narzędziu można w dokładny sposób poznać naszą grupę docelową i dzięki temu stworzyć bardziej dopasowaną reklamę. Facebook Audience Insight pozwala zbierać i analizować dane demograficzne, jak i zachowania odbiorców. Daje możliwość takiego zawężenia grupy odbiorców, by reklama trafiała tylko do najbardziej zainteresowanych np. zakupem danego produktu.
Jakie dane można uzyskać za pomocą tego narzędzia?
M.in. dane demograficzne, takie jak: wiek, płeć, zainteresowania, poziom wykształcenia, status związku, miejsce pracy, stanowisko, czy też polubione strony, lokalizacje, aktywność na Facebooku czy korzystanie z urządzeń.
Dane zebrane z Facebook Audience Insight można wykorzystać też do analizy ruchu na stronie, jeśli posiada ona piksela.
Narzędzie zostanie wyłączone już 1 lipca 2021 roku.
Facebook Attribution
Dzięki Facebook Attribution można tworzyć szczegółowe raporty z informacjami dotyczącymi urządzenia, z którego dokonano konwersji czy szczegółowe dane dotyczące kanałów marketingowych, zarówno płatnych, jak i organicznych.
Narzędzie ujednolica wyniki poprzez możliwości wyboru kanałów atrybucji i ścieżki konwersji. Wyniki przedstawia w przejrzysty i czytelny sposób, ułatwiający analizę skomplikowanych danych w dużych ilościach.
Facebook Attribution daje możliwość wyboru spośród różnych modeli atrybucji czy przedziału czasowego, które można łączyć ze sobą w dowolny sposób. Umożliwia to tworzenie dużej ilości kombinacji, które mogą być dostosowane w indywidualny sposób do działań czy charakteru działalności.
Funkcje, które zostaną wycofane to:
– interfejs Atrybucji na Facebooku
– obsługa API Atrybucji na Facebooku
– dziedzina działalności w Atrybucji na Facebooku
Facebook Attribution zostanie wyłączone w sierpniu 2021.
Na swojej stronie, Facebook podał alternatywne narzędzia, które w pewnym stopniu mogą zastąpić wyżej wymienione.
Facebook Business Suite
Umożliwiający zarządzanie kontami firmowymi na Facebooku i Instagramie oraz wyświetlający szczegółowe informacje na temat odbiorców, treści i trendów.
Menedżer reklam
Umożliwiający przeglądanie, wprowadzanie zmian i wyświetlanie wyników wszystkich kampanii, zestawów reklam i reklam na Facebooku.
Menedżer zdarzeń
Pomocny przy konfiguracji narzędzi biznesowych Facebooka, takich jak piksel Facebooka i konwersje, i zarządzać nimi. Pozwala też na tworzenie raportów z działań dotyczących Twojej witryny, aplikacji i sklepu stacjonarnego.
Facebook również zapowiedział powstanie nowego narzędzia, które znacznie ułatwi analizę skuteczności reklam na Facebooku i Instagramie.
Podsumowanie
Zmiany wprowadzone przez iOS 14 wprowadziły dużo niedogodności poprzez wymuszoną modyfikację systemu reklamowego oraz wycofanie kilku bardzo przydatnych narzędzi służących do analizy zbieranych danych.
Jednak trzeba mieć nadzieje, iż Facebook wprowadzi nowe narzędzia, które będą zbliżone działaniem, bądź nawet lepsze od poprzednich.