marketing na twitterze

Wszystko co musisz wiedzieć o Twitterze

Czym jest Twitter?

Bez względu na to, czy interesujesz się social mediami w większym lub mniejszym stopniu, na pewno przynajmniej raz w życiu słyszałeś słowo Twitter. Jest to jeden z portali społecznościowych, jakich dzisiaj wiele. Co go zatem wyróżnia na tle konkurencji?

Twitter służy głównie do wyrażania opinii, które, nawiasem mówiąc, nie mogą być zbyt długie. Obecnie limit znaków wynosi 280, choć jakiś czas temu był dwa razy mniejszy. Ze względu na ten charakter, stał się idealnym miejscem dla polityków czy publicystów.

Zresztą cały czas pokazywane są ich tweety w programach informacyjnych.

ABC Twittera

Twitter ma określone swoje nazwy na różne czynności wykonywane na nim. Najczęstszymi pojęciami są: Tweet – post na twitterze oraz Retweet – udostępnianie tweetów innych użytkowników. Portal oferuje możliwość oznaczenia innych osób. Możemy to zrobić, wpisując @[nazwa_użytkownika], dlatego też warto mieć niezbyt skomplikowaną nazwę.

Symbol # czyli po prostu hasztag. Wpisujemy po nim słowo kluczowe. Używa się go, żeby wyszukiwać i wyrażać opinię o danym temacie na świecie. Twitter udostępnia też najpopularniejsze w obecnej chwili hasztagi, które określane są jako Trendy.

Jeżeli chcesz często tweetować, a jednocześnie pozostać w bardziej prywatnej strefie możesz ustawić konto jako prywatne, co będzie skutkowało tym, że będziesz mógł sam ustalić która osoba może Cię obserwować.

Twitter vs Facebook

Te dwa portale różnią się między sobą w zakresie nie tylko dostępnych opcji czy publikowanych treści, ale też użytkownikami, którzy de facto te treści tworzą. Nie trzeba opierać się żadnymi statystykami, żeby stwierdzić, że z Facebook’a korzystają wszyscy – młodsi, starsi, z miasta i ze wsi.

Ogólnie rzecz biorąc, portal ten jest wielką mieszaniną, którą oczywiście możemy pod siebie w jakiś sposób dostosowywać choćby poprzez obecność w grupach, które nas interesują. Możemy też dodawać tylko znajomych, którzy faktycznie nimi są.

W większym stopniu możemy ustalić profil użytkownika Twittera. Korzystają z niego ludzie raczej z wyższym lub średnim wykształceniem, którzy mieszkają w miastach. Zdecydowaną większością są na nim mężczyźni. Tutaj, gdy kogoś obserwujemy, nie zwracamy uwagi na to, czy go znamy, czy nie.

Jego charakter sprawia, że ludzie często relacjonują to, co dzieje się w danej chwili, co znacznie ułatwiają hasztagi. Dlatego może stać się dobrym narzędziem do prowadzenia Real-time marketing.

Różnice pomiędzy tymi portalami widoczne są gołym okiem. Facebook służy bardziej do kontaktu ze znajomymi, a Twitter do publikowania swoich opinii, poglądów czy przemyśleń. Jeśli chodzi o zasięgi, niekwestionowanym liderem pozostaje i chyba jeszcze długo pozostanie Facebook.

Kampania na Twitterze

Pewnie masz wątpliwości czy Twitter to odpowiednie miejsce do prowadzenia kampanii dla swojej firmy. W końcu czym on jest przy Facebooku, którego używają wszyscy.

Okazuje się, że portal ten może być świetnym dopełnieniem kampanii w całych social mediach. Kluczem jest dobranie odpowiedniej grupy docelowej oraz umiejętne używanie Twitter Ads, które pozwala na szerokie docieranie do użytkowników.

Bardzo ważne w zakresie prowadzenia profilu marki na Twitterze jest budowanie bliskości z użytkownikami i ciągłe zachęcanie ich do aktywności. Należy też kontrolować trendy, co pozwala „wbić” się w słowa kluczowe, które aktualnie są na topie.

Dzięki temu możemy dotrzeć do jeszcze większej grupy odbiorców. Oprócz tego należy też zwracać uwagę, co użytkownicy o nas sądzą. Tutaj również pomogą nam hasztagi.

Komunikowanie się na Twitterze

Prowadząc profil, należy pamiętać, że tweetując wchodzimy z użytkownikami w interakcję. Twitter pozwala na lepszą komunikację, niż inne media społecznościowe między marką a użytkownikami. Nie zawsze jest to takie proste do wykonania, ale dzięki możliwościom, które nam oferuje, możemy zbudować dobrą relację.

Zostawianie komentarzy czy wiadomości bez odpowiedzi nigdy nie jest dobrym wyjściem, ponieważ użytkownik poczuje się zlekceważony. Oczywiście trzeba mieć na uwadze konieczność regularnego publikowania treści, w przeciwnym wypadku szybko zostaniemy zapomnieni. Jest to portal, w którym z założenia najważniejszy jest komunikat, dlatego warto to wykorzystać.

Nie należy go traktować jako po prostu medium, dzięki któremu przekażemy jakąś informację czy treść reklamową taką samą jak na innym portalu. Trzeba przemyśleć, jaką formę ma mieć ta treść na Twitterze, a jaką ma mieć np. na Facebooku.

Kogo warto śledzić?

@MrktngPrzyKawie @wirtualnemedia @NowyMarketing – ciekawe newsy z marketingowego świata
@@SucharCodzienny – coś na poprawę humoru
@PAPinformacje – bieżące informacje ze świata
@sportpl – sportowe newsy
@NatGeo – dla ciekawych świata
@NASA – kosmiczne newsy

Ciekawe kampanie na Twitterze

Domino’s Pizza

Sieć pizzerii Domino’s wpadła na pomysł, aby za pomocą Twittera możliwe było zamówienie pizzy do domu. Sieć utworzyła w Stanach Zjednoczonych system, dzięki któremu klienci, którzy mają podłączone swoje twitterowe konta z kontami na platformie pizzerii, mogą zamówić obiad, używając po prostu emoji. Oczywiście wcześniej trzeba uzupełnić swoje dane teleadresowe na swoim koncie.
Filmik opisujący kampanię możesz zobaczyć tutaj.

KFC

Prostym, acz ciekawym pomysłem na wykorzystanie Twittera do kampanii wykazała się sieć KFC. W 2017 roku ukazał się tweet informujący, że profil KFC śledzi tylko 11 osób. Jak się okazało, osobami tymi były pięć członkiń zespołu Spice Girls i sześciu mężczyzn o imieniu Herb. Z czego powstało 11 Herbs & Spices.

Tweet odnosił się do ich tajnego sosu i ma prawie 700 tys. polubień i ok. 300 tys. retweetów.

kfc twitter

[źródło]

Dove

Firma Dove zauważyła problem z negatywną treścią dotyczącą wyglądu ciała i przygotowała kampanię marketingową na Twitterze, mającą na celu zminimalizować tę treść. Kampania wystartowała w noc rozdania Oskarów. Reklamy na Twitterze były nakierowane na osoby, które rozmawiały o wyglądzie i Oskarach.

twitter dove kampania speak beautiful

[źródło]

Jak się potem okazało, kampania była strzałem w dziesiątkę. Liczba negatywnych tweetów na temat wyglądu ciała spadła z 5,3 mln do 3,4 mln. W następnym roku #speakbeautiful został użyty więcej niż 168 tysięcy razy.

Podsumowanie

Jak się okazuje, Twitter może być świetnym medium do komunikowania się ze swoimi obecnymi i potencjalnymi klientami, zwłaszcza gdy chcemy przekazywać krótkie, ale ważne informacje i newsy. Dzięki kampaniom Twitter Ads możemy się także reklamować, co pozwoli nam zwiększyć widoczność swojej marki, a więc budować dobry wizerunek.

Leave a Comment