optymalizacja filmów na youtube

YouTube SEO – optymalizacja filmów na YouTube

YouTube to  platforma, której, nikomu nie trzeba przedstawiać. Swój debiut YouTube miał w 2005 roku – konkretnie 23 kwietnia, gdy jeden z jego założycieli założycieli, Jawed Karim, opublikował pierwszy na platformie film “Me at the Zoo”.

W ciągu kilku lat, wraz z rozwojem Internetu, YouTube szturmem podbił świat i serca internautów całego globu. Obecnie, platforma jest odwiedzana co miesiąc przez blisko 1,5 miliarda zalogowanych użytkowników.

YouTube to kopalnia przede wszystkim wiedzy i muzyki, ale także trampolina do kariery oraz ogromnych pieniędzy. Bez wątpienia, jest to również doskonałe narzędzie marketingowe dla wielu przedsiębiorstw (zarówno poprzez posiadanie własnych kanałów, jak i wykorzystanie potencjału influencer marketingu).

Podejrzewam, że niejednemu z nas zaświtała w głowie myśl typu “A może rzucić to wszystko i zostać Youtuberem?” W końcu grzech nie wykorzystać potencjału YouTube’a, prawda? Niestety, konkurencja jest olbrzymia. Pytanie więc, jak się przebić?

Youtube SEO, czyli prosta optymalizacja kanału

Wiedziałeś, że YouTube niesie wiele możliwości optymalizacji? Wyszukiwarka YouTube działa podobnie jak Google! Jej funkcjonowanie opiera się głównie na algorytmach, które biorą pod uwagę takie czynniki, jak obejrzenie filmu do końca, udostępnienie, jakość filmów, weryfikację kanału, regularność publikowania materiałów czy okres istnienia kanału.

Nie na wszystkie czynniki możemy mieć wpływ, jednak istnieją możliwości, które mogą przyczynić się do poprawy widoczności naszego kanału. Przejdźmy zatem do konkretów!

Optymalizacja krok po kroku

Research słów kluczowych

Jeśli mowa o SEO, to oczywiście nie może zabraknąć fraz kluczowych! W planowaniu contentu na swój kanał warto zadbać o odpowiednie tytuły – najlepiej zoptymalizowane pod kątem SEO, zawierające zatem odpowiednie słowa kluczowe.

Warto sprawdzić, które frazy związane z tematyką danego filmu są obecnie na topie. Możemy użyć do tego Planera Słów Kluczowych od Google lub narzędzia Senuto.

Przejdźmy do przykładu. Jeśli jesteś trenerem personalnym, warto byłoby zastanowić się nad poniższymi tematami oraz zawrzeć podane frazy w tytule video (wpisana fraza – “trening w domu”):

youtube seo jak dobrac frazy kluczowe 1

Idźmy dalej, wpisując frazę “co jeść po treningu”:

youtube seo jak dobrac frazy kluczowe 2

Ciekawym tytułem może być również “Co jeść po treningu – fit dania od trenera personalnego”.

Warto pamiętać, że tytuł powinien być intrygujący, ciekawy i zachęcający użytkownika do kliknięcia w nasze video.

Opis filmu

Następnym krokiem jest ułożenie odpowiedniego opisu do filmu. Powinien być on dłuższy niż 200 znaków, oryginalny, zawierający frazy kluczowe oraz krótko opisujący temat filmu (unikaj pisania streszczenia Twojego video).

Warto umieścić w nim także linki do różnego rodzaju artykułów dla osób chcących zgłębić temat filmu, czy odnośniki do Twoich mediów społecznościowych bądź strony internetowej.

Miniaturka

Bez wątpienia, większość internautów to wzrokowcy. Należy więc zadbać o dobór odpowiedniej miniaturki do filmu, która przyciągnie wzrok potencjalnego widza.

Warto przygotować własną kompozycję, odrzucając te wygenerowane automatycznie przez YouTube, które zwyczajnie są nieatrakcyjne. Potraktuj miniaturkę jako billboard, który ma za zadanie zachęcić użytkowników do obejrzenia twojego filmu. Użyj żywych kolorów, czytelnych napisów, no i co najważniejsze – swojej wyobraźni!

Włączenie możliwości komentowania

Jak podaje Backlinko, liczba komentarzy oraz aktywności użytkowników pod filmem ma wpływ na pozycję w rankingu YouTube. Interakcje internautów z filmem dają znak algorytmowi, iż dane video wzbudza zainteresowanie, a co za tym idzie, warto go polecić. Nie warto więc wyłączać możliwość komentowania w obawie o nieprzychylne komentarze internautów.

Poniższy wykres doskonale obrazuje korelację między ilością komentarzy, a widocznością:

pozycjonowanie seo youtube

Źródło: Backlinko

Tagi

Dodanie prawidłowych tagów do filmu, zwiększa szansę na pojawienie się video w sugestiach dla innych użytkowników oglądających filmy o podobnej tematyce. Jest to doskonałe uzupełnienie tytułu oraz opisu. Sprawdzoną metodą jest również używanie tych samych tagów co konkurencja.

Przydatne narzędzia

Istnieje szereg przydatnych narzędzi, które pomogą Ci zoptymalizować kanał na YouTube. Oto niektóre z nich:

TubeBuddy

Narzędzie oferuje wiele funkcji. Przede wszystkim, umożliwia wgląd do informacji o wyświetleniach, źródłach odwiedzin, zaangażowaniu widzów, najpopularniejszych frazach wpisywanych w wyszukiwarkę, czy demografii naszych widzów. Co więcej, pozwala monitorować jak nasze filmy i materiały konkurencji pozycjonują się na tę samą frazę.

youtube seo jak optymalizowac film

Cyfe

Jest to doskonałe narzędzie do analityki kanału. Pozwala podłączyć Google Analytics i Google Search Console. Oferuje dużo możliwości i warto się z nim zapoznać.

youtube seo jak optymalizowac film program cyfe

Canva

Łatwy w obsłudze program do tworzenia grafik. Przyjaciel każdego social media specialist! Umożliwi Ci stworzenie oryginalnych miniaturek do filmów.

canva pomoc do youtube seo miniaturki

Czas na krótkie podsumowanie!

Jak widać, YouTube daje nam mnóstwo możliwości optymalizacji. Co więcej, nie jest to skomplikowane, więc każdy twórca jest w stanie wykonać to sam przy pomocy odpowiednich narzędzi.

Na koniec zostawiam nazwę świetnego kursu dotyczącego prowadzenia kanału na Youtube: CreatorAcademy. Trzymam kciuki za podbój YouTube’a!

Leave a Comment