Media społecznościowe rozwijają się w błyskawicznym tempie, ilość użytkowników stale się zwiększa,. Niektórzy użytkownicy stali się bardziej interesujący od innych, zyskali większą popularność, co otworzyło nowe możliwości marketingowe.
Jednak zanim wytłumaczymy, co to influencer marketing zacznijmy od początku.
Kim są influencerzy?
Influcencerzy to osoby posiadające popularne konta na portalach społecznościowych. Nazywani są często, zależnie od platformy, na której działają – Instagramerami, Vlogerami, Streamerami, Blogerami, Youtuberami. Ogólnie określa się ich po prostu słowem influencer.
Influencerze to osoby wpływowe, które działają w sieci na mniejszą lub większą skalę, zbierając przy tym sporą grupę odbiorców. Influencer posiada stałe relacje ze swoimi odbiorcami, którzy w wielu przypadkach utożsamiają się z nim.
Wyrażając swoje zdanie, potrafią wpływać na odbiorców, ich decyzje, a nawet poglądy. Znajdziemy ich wszędzie, praktycznie na każdych mediach społecznościowych, zdobywających coraz większą grupę fanów.
Czym jest influencer marketing?
Influencer marketing to forma marketingu internetowego, w której firmy podejmują współpracę z influencerami. Wykorzystują one wpływ popularnych użytkowników do zareklamowania swojego produktu lub usług w mniej, lub bardziej inwazyjny sposób. Mogą zrobić to wprost, pokazując produkt i polecając go lub wpływając na podświadomość odbiorców, pokazać im poprzez dodanie zdjęcia, w co ubiera się dana osoba, a często ślepo zapatrzeni odbiorcy stwierdzają, że też muszą to mieć, wchodzą na stronę danej marki i kupują.
Influencerzy są tylko pośrednikami w kontakcie pomiędzy marką a konsumentem, co świetnie się sprawdza, ze względu na zaufanie, jakim darzą tę osobę, łatwo ufają influencerom, którzy nigdy ich nie oszukali.
Możemy tutaj dotrzeć do młodszej, jak i starszej grupy odbiorców, wybór należy od firmy. Działania reklamowe opierają się na popularności oraz wizerunku influencera i od tego zależy też koszt współpracy.
Zalety influencer marketingu
Wielokanałowość
Influencerzy zazwyczaj posiadają więcej niż jedno konto w mediach społecznościowych, co sprawia, że docierają do odbiorców na różnych płaszczyznach. Weźmy za przykład osobę nagrywającą materiały na Youtube’a. Zazwyczaj taka osoba posiada dodatkowo fanpage na Facebooku, konto na Instagramie i czasami nawet konta na Snapchacie oraz TikToku. Sprawia to, że staje się bardzo atrakcyjną opcją dla firm, chcących zareklamować swój produkt.
Możliwość zwiększenia ruchu na stronie
Podpisując umowę z influencerem, firmy mają możliwość określenia, co będzie reklamowane, w jakiej ilości oraz w jaki sposób. Jednym z wymogów może być zawarcie linku do strony marki w treści postu lub w opisie filmu. Osoby zainteresowane produktem lub usługą będą otwierać link, a to pozwoli firmie zwiększyć ruch na stronie.
Możliwość dotarcia do określonej grupy odbiorców
Zwróćmy uwagę, jakie treści publikuje określony influencer. Czy jest to osoba udostępniająca gameplay, osoba prowadząca kanał beauty, a może prowadząca kanał rozrywkowy?
Firmy posiadają ogromny wachlarz możliwości w wyborze odpowiedniej osoby do zareklamowania swojego produktu. Pewne jest, że firma produkująca pędzle do makijażu zdecyduje się na współpracę z influencerką beauty, niż ze streamerką. Osoba, która znana jest z działań w branży beauty, szybciej dotrze do grupy odbiorców klienta, a tym samym zwiększy sprzedaż pędzli.
Wady influencer marketingu
Koszty
Koszty influencer marketingu różnią się w zależności od zasięgu danej osoby. Osoba posiadająca duże zasięgi, będzie oczekiwała większej zapłaty za współpracę, niż osoba dopiero rozwijająca się i zbierająca grupę odbiorców.
W większości przypadków koszty takiej współpracy zależą od ilości unikalnych obserwujących, średniego czasu oglądania lub zasięgu, czyli tego do ilu użytkowników dotarła dana treść oraz ile razy została ona wyświetlona.
Zdarzają się jednak sytuacje, w których współpraca z popularnym influencerem będzie tańsza, niż z osobą o mniejszych zasięgach. Dlaczego? Osoby publikujące materiały codziennie mogą pozwolić sobie na mniejsze wynagrodzenie ze względu na to, że będą mieli możliwość podpisania o wiele więcej współprac.
Świetnym przykładem tutaj będzie Friz i Ekipa. W momencie, w którym zaczęli wrzucać filmiki codziennie lub prawie codziennie, obniżyli stawki za lokowanie produktu w pojedynczym filmie. Nie zrobiło tego AbstrachujeTV, którzy dodawali tylko kilka filmów w miesiącu. Sprawiło to, że stracili wiele współprac i trudno było im pozyskać nowe, a w ostateczności musieli obniżyć ceny swoich usług.
Wizerunek influencera
W mediach społecznościowych influencerzy próbują pokazywać się z jak najlepszej strony, jako idealni, bez skazy.
Jednak wiemy, że nikt nie jest idealny i każdy popełnia błędy. Firmy wybierają w większości osoby, których wizerunek jest dobrze odbierany w mediach społecznościowych.
Starają się unikać osób agresywnych, często przeklinających, ponieważ swoją postawą mogą zepsuć wizerunek firmy, a tego nikt nie chce. Z wizerunkiem bywa różnie, ponieważ jedno wydarzenie może całkowicie zmienić postrzeganie influencera przez swoich odbiorców. Fani raz okłamani mogą stracić zaufanie do influencera, na czym ucierpią jego współprace.
Podsumowanie
Influencerzy mogą pochwalić się sporymi zasięgami i dużą liczbą obserwujących, często o nienagannym wizerunku. Potrafią oni wpływać na wybory, poglądy i zachowania swoich odbiorców. Budzą duże zaufanie u swoich odbiorców, dzięki czemu firmy coraz częściej decydują się na takie współprace.
Konsekwencje takiej współpracy mogą mieć wiele korzyści i przynosić ogromne zyski firmie. Trzeba jednak pamiętać, o odpowiednim dopasowaniu influencera do naszej marki i jej misji.