analizowanie statystyk na fb

Jak określić grupę docelową w Facebook Ads?

Prowadzenie efektywnych reklam Facebook Ads wymaga czasu i doświadczenia. Bardzo ważnym elementem, przy tworzeniu reklamy jest tzw. grupa docelowa. 

W poniższym artykule opowiemy o tym, jak prawidłowo ją wybrać.

Czym jest grupa docelowa?

Aby poprawnie zdefiniować to pojęcie, warto rozpocząć od podstaw. Grupa docelowa stanowi zbiór osób nazywany targetem, do których skierowany jest przekaz, reklama, produkt lub komunikat.

Określenie grupy odbiorców jest bardzo ważnym aspektem wszelkich działań, jednak nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę.

Dlatego podkreślamy, iż warto upewnić się, że treści docierają do odpowiednich osób. Niepoprawne określenie grupy docelowej lub całkowity jego całkowity brak wiąże się z niepotrzebnymi wydatkami, które najczęściej przeznaczane są na reklamę.

Kierując treści marketingowe do osób niezainteresowanych produktem, marnujemy środki, które można by wykorzystać na efektywne działania, kierowane do potencjalnych klientów. Dzięki temu, mamy szansę na zwiększenie ruchu na stronie, a co za tym idzie – wzrost sprzedaży.

Na co zwrócić uwagę przy tworzeniu grupy docelowej w Facebook Ads?

Każda grupa odbiorców, którą przygotujemy dla danej branży lub pojedynczego sklepu posiada wspólne cechy charakterystyczne.

Odbiorców możemy wyłonić na podstawie paru, prostych kryteriów, do których należą takie dane jak:
– Dane demograficzne,
– Wiek i płeć,
– Rodzina i majątek,
– Zainteresowania,
– Przekonanie religijne i polityczne,
– Marzenia/problemy/cele.

Wyłonienie tych informacji jest niezwykle pomocne podczas optymalizacji działań realizowanych przez daną firmę. Nie tylko nie będziesz przepłacać, ale co najważniejsze – zaczniesz szybciej rozwijać swój biznes!

Dane demograficzne

Od tego,  w jakim stopniu rozwinięta jest Twoja firma oraz w jakim miejscu obecnie się znajduje, bardzo wiele zależy.

Jeżeli prowadzisz na przykład sklep spożywczy w małym mieście, do Twojej grupy docelowej będą należeć mieszkańcy obszaru, w którym prowadzisz biznes oraz osoby zamieszkujące okoliczne miasta i wioski.

Natomiast, prowadząc firmę, która oferuje możliwość wysyłki produktu do klienta, Twoi odbiorcy mogą znajdować się w dowolnym miejscu w Polsce, a nawet na świecie.

Najlepiej zastanowić się, jak daleko sięga Twoja firma i taką wartość przyjąć podczas określania grupy docelowej.

Wiek i płeć

Zastanów się, czy Twoje produkty, usługi czy też komunikaty mają docierać do mężczyzn, kobiet, a może do wszystkich?

Ta informacja może być dla Ciebie kluczowa podczas realizowania działań marketingowych.

Myślałeś kiedyś, w jakim wieku są Twoi odbiorcy? To bardzo ważny czynnik. Jeżeli sprzedajesz pieluchy dla dzieci, oczywiste jest, że Twoim targetem nie są dzieci, a ich rodzice.

Warto takie dane sprawdzić dodatkowo w statystykach na Facebooku oraz w Google Analytics.

Rodzina i majątek

Musisz również zastanowić się nad tym, czy Twoi odbiorcy są singlami, znajdują się w związku nieformalnym bądź formalnym oraz czy posiadają dzieci.

Niezwykle ważne jest określenie sytuacji materialnej odbiorców, bowiem pozwoli Ci to odpowiednio zoptymalizować działania oraz ustalić politykę cenową.

Zainteresowania odbiorców

Podczas tworzenia grupy docelowej, duże znaczenie ma również zainteresowanie i hobby odbiorców. Skup się również na tym, w jaki sposób preferują spędzać wolny czas oraz jakie strony internetowe najczęściej przeglądają.

Dzięki temu będziesz mógł odpowiednio dopasować miejsce reklam bądź komunikatów, a co za tym idzie, szybciej dotrzeć do potencjalnych klientów.

Przekonania religijne i polityczne

Jeżeli Twoje produkty, usługi bądź komunikaty bazują na przekonaniach religijnych lub politycznych to dobrze, abyś poznał również tego rodzaju informację o swojej grupie docelowej.

W przypadku, gdy taka informacja nie ma znacznego wpływu na kształtowanie działań marketingowych, możesz pominąć ten element, ponieważ może on czasem wyrządzić niepotrzebnych problemów.

Marzenia/problemy/cele

Poświęć chwilę na zastanowienie się, jakie problemy i obawy mają Twoi potencjalni klienci, o czym mogą marzyć, a czego pragną?

Dzięki temu będziesz w stanie odpowiedzieć sobie na pytanie, czy Twój produkt, usługa, bądź komunikat nawiązuje do którejkolwiek z nich, jak również, czy spełnia oczekiwania klientów.

Na tej podstawie możesz nieustannie ulepszać swoją ofertę, gwarantując konsumentom to, czego naprawdę potrzebują.

Skąd czerpać informacje o grupie docelowej?

To pytanie stanowi najważniejszą kwestię ze wszystkich. Najlepiej czerpać informacje od odbiorców, którzy skorzystali już z Twoich usług/produktów, bowiem będą one niezwykle dokładne i precyzyjne. Warto posiłkować się narzędziami analitycznymi, jak Google Analytcis. Sprawdź także statystyki swojego fanpage na Facebooku. Warto wziąć te dane pod uwagę.

Jeżeli jednak dopiero rozpoczynasz własną działalność, sprawdź swoją konkurencję, jest to równie dobre źródło informacji.

Leave a Comment