slownik pojec

Słownik pojęć Social Media

A-

Administrator – osoba zarządzająca stroną, fanpagem i profilem w social mediach. Zadaniem administratora/ki jest planowanie i publikacja postów, tworzenie kampanii reklamowych, moderowanie komentarzy, blokowanie użytkowników. Administrator/ka posiada najwięcej uprawnień – może wysyłać bezimienne wiadomości jako dany fanpage, posiada również dostęp do statystyk.

ADS – skrót określający reklamy funkcjonujące na Facebooku. To reklamy, które wyświetlają się określonej grupie odbiorców zarówno na stronie głównej jak i w prawej bocznej kolumnie. ADS spełniają swoją funkcję, tylko gdy ustawienia parametrów kampanii są odpowiednie.

Adwokat Marki – każdy może być adwokatem jakiejś marki – to określenie osoby, która jest lojalna jakiejś marce i poleca ją przy każdej możliwej okazji.

Algorytm Google – zbiór zasad, którymi kieruje się wyszukiwarka podczas porządkowania wyników wyszukiwania dla danego zapytania. Tylko dzięki nim można znaleźć wśród milionów stron internetowych te, które zawierają przydatne i pasujące do naszych preferencji treści.

Alt (atrybut alt) – to opis obrazka znajdującego się na stronie internetowej, który jest niewidoczny dla ludzi przeglądających stronę. Taki opis jest natomiast potrzebny i widoczny dla robotów wyszukiwarki, ponieważ tylko w ten sposób mogą dowiedzieć się co jest przedstawione na obrazku, dzięki czemu strona zostaje odpowiednio zoptymalizowana.

Anchor text – po polsku jest to tekst zakotwiczony, a właściwie treść linka, który pod jej postacią został wpasowany w tekst na stronie internetowej. Taki odnośnik zwykle jest wyróżniony w tekście innym kolorem i jest frazą kluczową zgodną z tematyką strony do której odsyła. Anchor to ważne narzędzie przy pozycjonowaniu strony internetowej.

Ankiety na Facebooku – narzędzie służące badaniu opinii, którego można używać zarówno w grupach, w wydarzeniach, na fanpage’ach, a nawet w konwersacjach grupowych. Często uczestnicy ankiety mają możliwość dodania własnej odpowiedzi, jednak organizator może zablokować tę funkcję. Szczególnie przydatne dla firm prowadzących strony na Facebooku w celu poznania potrzeb i oczekiwań konsumentów.

Artykuł sponsorowany – brzmi jak reklama, ale podejście do niej tutaj jest zupełnie inne. Obecnie konsumenci odcinają się od bezpośrednich przekazów reklamowych, w związku z czym rozwiązaniem stał się artykuł sponsorowany, który zawiera wartościową treść mającą zainteresować odbiorcę i jedynie subtelnie wplecioną wzmiankę o marce, produkcie, lub usłudze którą promuje. Co ważne taki tekst musi być zgodnie z prawem opisany jako artykuł sponsorowany.

Atrybut dofollow – to link który zamieszczony na danej stronie, nakazuje robotom wyszukiwarki, odwiedzić miejsce do którego odsyła. Dzięki temu podnosi się wartość strony do której kieruje odnośnik, a co za tym idzie poprawia się jej pozycja w rankingu wyszukiwania.

Atrybut nofollow – to dokładne przeciwieństwo atrybutu dofollow, daje robotom wyszukiwarki do zrozumienia, aby nie odwiedzały miejsca do którego kieruje odnośnik, tym samym nie poprawiając pozycji linkowanej strony w rankingu wyszukiwania. Po co więc stosować takie odnośniki? Pomagają one różnicować profile linków i poprawić ruch na stronie i są opracowane w taki sposób, aby chronić przed spamem.

Audience Network – platforma reklamowa Facebooka, skierowana do reklamodawców, chcących rozszerzyć obszar swojej kampanii poza główne umiejscowienia reklam facebooka (Instagram, Messenger, Facebook). Na Audience Network składa się sieć aplikacji i witryn internetowych, które współpracują z facebookiem. Należą do niej m.in wydawcy tacy jak: Time, The Guardian, Sky, National Geographic, Insider, Rolling Stone czy polskie Wp.pl, o2.pl, Gazeta.pl. W ramach tych współprac mogą się u nich wyświetlać reklamy z kampanii prowadzonych na facebooku.

Autorytet serwisu – wskaźnik obrazujący jaką wartość ma witryna, określa on jakim zaufaniem darzy ją wyszukiwarka. Jego dobry poziom poprawia pozycjonowanie strony, jednak jego ocena jest zależna od wielu czynników zarówno zewnętrznych jak i wewnętrznych.

Audyt SEO – proces dążący do utworzenia dokumentu zawierającego opis wszystkich działań, które zastosowane w pracach przy stronie internetowej pozwolą prowadzić poprawne SEO. Dzięki czemu praca strony z wyszukiwarką zostanie zoptymalizowana i strona będzie przyjazna zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów indeksujących Google.

Awatar – inaczej zdjęcie profilowe lub grafika która reprezentuje nas w sieci. Może nim być nasze własne zdjęcie, ale można również swobodnie i użyć zamiast niego obrazu przedstawiającego coś z czym się identyfikujemy. Awatarów używa się zarówno w mediach społecznościowych (np. Facebook), jak i w grach komputerowych.

B-

Badanie słów kluczowych (ang. keyword research) – to badanie polegające na znalezieniu fraz, które nie tyle są najpopularniejsze czy najbardziej pasujące do opisu strony, a które zostają wyszukiwane przez grupę odbiorców potencjalnie zainteresowanych ofertą danej strony. Poprawnie wykonana analiza słów kluczowych pozwala dotrzeć do sprecyzowanego grona odbiorców, nastawionego na zakup.

Ban – zablokowanie danego użytkownika, gdy naruszy on regulamin danej platformy, będzie spamował, publikował nieodpowiednie, szkodliwe treści lub założy konto na nazwisko Marka Zuckerberga. Zablokowany użytkownik nie może publikować postów i komentarzy na portalu.

Black Hat SEO – to zbiór uznanych za nieetyczne sposobów pozycjonowania stron, niezgodnych z wytycznymi wyszukiwarki. Strona stosująca takie praktyki może bardzo szybko poprawić swoją pozycję w rankingach wyszukiwania, jednak ten efekt nie utrzymuje się długofalowo. Ponadto największa wyszukiwarka (Google) za stosowanie metod Black Hat SEO przewiduje kary, takie jak obniżenie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania, wykluczenie strony z wyników wyszukiwania czy nałożenie filtra na stronę.

Blog – jeżeli kiedyś chciałeś prowadzić pamiętnik, który byłby dostępny do wglądu dla każdego, to blog jest idealną formą dla ciebie. To internetowy dziennik, którego autor jest jednocześnie administratorem. Bloga może prowadzić każdy i na każdy możliwy temat, ograniczeniem jest tylko wyobraźnia.

Bot – (inaczej robot, crawler, pająk) jest programem wykonującym pewne konkretne czynności na polecenie człowieka. Często ma postać aplikacji, która ma za zadanie nas o czymś informować na przykład o zmianach pogodowych, bądź formułować odpowiedzi na nasze zapytania, jak Siri (Apple). Popularnością cieszą się również, coraz bardziej zaawansowane chatboty, służące do komunikacji człowieka z maszyną.

Budżet – każda kampania reklamowa wymaga określenia ilości środków finansowych przeznaczonych na ten cel. Budżet pozwala kontrolować wydatki na reklamę i odpowiednio je wykorzystać. Możemy wyróżnić budżet dzienny, czyli kwotę jaka dziennie będzie wykorzystywana w celach promocyjnych i budżet całkowity – środki przeznaczone na całą kampanię

Buzz marketing – metoda marketingu szeptanego polegająca na wywołaniu dyskusji między klientami. Jej założeniem jest, że interakcje między konsumentami, przyczyniają się do wzmocnienia pozytywnego przekazu marketingowego i budują świadomość marki.

C-

Canvas – format reklamy mobilnej wprowadzony przez Facebooka. To pełnoekranowa reklama, która jest interaktywna. Popularna wśród dużych reklamodawców ponieważ daje dużo możliwości. Można ją nie tylko do woli kreować przez dodanie na przykład filmów, ale również jej odnośniki mogą kierować do konkretnych podstron, które zainteresowały odbiorcę i tym samym zwiększyć sprzedaż.

Centrum sytuacji kryzysowych – to zakładka na Facebooku, która pozwala osobom znajdującym się w zagrożonym miejscu informować znajomych o swoim bezpieczeństwie, prosić o pomoc lub ją oferować. Funkcja wielokrotnie już okazywała się być przydatna w przypadku kataklizmów i ataków terrorystycznych.

Chat na Facebooku – służy do wymieniania prywatnych wiadomości między użytkownikami platformy, wliczając w to fanpage’e. Oferuje przy tym szereg możliwości takich jak wyłączanie czatu, ograniczanie jego widoczności, czy blokowanie wiadomości od konkretnych osób. Ponadto na czacie można sprawdzić dostępność innych użytkowników w przeznaczonym do tego celu panelu.

Clickbait – jest to dosłownie ,,przynęta na kliknięcia” i dotyczy nagłówków materiałów pojawiających się w mediach społecznościowych. Zwykle taki nagłówek brzmi bardzo interesująco, wręcz sensacyjnie jednak nie ma wiele wspólnego z zawartością tekstu, który się pod nim kryje. Clickbait jest uznawany za jedną z form internetowej nieuczciwości.

Copywriting – teksty reklamowe i inne materiały promocyjne, w tym opisy produktów czy ogłoszenia. Copywriter tworzy materiały wykorzystywane we wszystkich środkach przekazu począwszy od Internetu, poprzez telewizję, a na ulotkach skończywszy.

Content marketing – to strategia polegająca na tworzeniu wartościowych i interesujących treści w celu zbudowania sprecyzowanej grupy odbiorców. W odróżnieniu od tradycyjnych form marketingu, bazuje na długotrwałych relacjach z odbiorcą.

Content – to cała zawartość strony internetowej czyli podstrony, artykuły blogowe, oferta, cennik, opisy produktowe. Dobry i spójny content buduje i wizerunek zwiększa ruch w witrynie.

Cookie (Ciasteczko) – małe pliki wysyłane do przeglądarki, zawierają dane działań użytkownika. Pomagają w utrzymaniu sesji, dzięki nim użytkownik nie musi za każdym wpisywać tych samych informacji.

Cover photo – jest to zdjęcie w tle na Facebooku. Widoczne u góry na stronach fanpage’y, prywatnych profili, wydarzeń i grup. Zazwyczaj pełni funkcję informacyjną i reprezentacyjną jego dodanie jest opcjonalne.

Creative Hub – centrum reklamy, platforma Facebooka stworzona dla agencji reklamowych, jednak może być wykorzystywana przez każdego użytkownika. To miejsce w którym bez konsekwencji można testować wygląd reklamy przed jej opublikowaniem i sprawdzić, jak będzie się ona wyświetlać użytkownikom na różnych urządzeniach.

CTA (ang. call to action) – to elementy marketingowe mające za zadanie zmusić odbiorcę do natychmiastowego działania. Często opierając się na sformułowaniach w trybie rozkazującym jak: ,,zamów”, ,,sprawdź”, ,,skorzystaj z oferty”, lub dostarczając powodów do zakupu takich jak: ,,oferta obowiązuje tylko do poniedziałku”.

Cytowanie (ang. quote) – przytoczenie w tekście słów innej osoby, powoływanie się na wywody, fakty i treści naukowe zawarte w innych materiałach.

D-

Dark Post – post, który nie został opublikowany na stronie fanpage’a. Utworzony na potrzeby kampanii reklamowej pojawia się w aktualnościach wybranej grupy docelowej.

Dead link – odnośnik, który nie prowadzi do żadnej strony. Może tak się dziać z powodu literówki popełnionej przez użytkownika, kiedy wprowadzał link, zmiany adresu zasoby albo całkowitego usunięcia wpisywanej strony.

Dezaktywacja konta – jest to ukrycie zawartości konta – przestaje ono widnieć na liście wyszukiwań, nie można sprawdzić osi czasu użytkownika, pozostają tylko niektóre aktywności, jak np. wysłane wiadomości. W przeciwieństwie do usuniętego konta to dezaktywowane można przywrócić.

Duplicate content – inaczej powielanie treści. Dzieje się tak, kiedy ta sama zawartość w formie tekstowej, pojawia się w kilku adresach URL, a więc:
różne odnośniki prowadzą na różne strony, które przedstawiają tę samą treść (zewnętrzny);
różne linki prowadzą na tę samą stronę (wewnętrzny). Może być wynikiem plagiatu lub nieświadomego błędu po stronie twórców strony.

Duplicate Content Penalty – powielanie treści źle działa na SEO strony. Algorytmy Google są w stanie wykryć plagiat, co może skutkować nawet zablokowaniem strony, ale kopiowanie treści może mieć też wpływ na pozycjonowanie strony, która, jeśli jej treść jest często powielana, może spaść w opcjach wyszukiwania.

Duplikat zewnętrzny treści (external duplicate content) – to zewnętrzne powielanie treści, kiedy ta sama treść występuje w obrębie różnych domen; może być wynikiem plagiatu.

Dziennik aktywności – jest to zbiór wszelkich aktywności na stronie, który Facebook oferuje ich właścicielom. Dzięki niemu mogą monitorować wszystkie polubienia, komentarze, udostępnienia, jak również zarządzać udostępnionymi treściami.

E-

E-commerce – są to wszelkie usługi handlowe w Internecie, takie jak sprzedaż produktów i usług.

F-

Facebook – jeden z najpopularniejszych serwisów społecznościowych. Za jego pośrednictwem możemy publikować posty (wraz ze zdjęciami i materiałem video), tworzyć grupy tematyczne, zawierać nowe znajomości, prowadzić fanpage’a dla marek.

Facebook Watch – inaczej ,,facebookowa telewizja”. Służy do oglądania materiałów wideo i interakcji z ich twórcami. Podczas oglądania odbiorcy mogą wymieniać się opiniami i na bieżąco reagować na oglądane materiały. Facebook Watch umożliwia także przechowywanie klipów video do obejrzenia w późniejszym czasie.

Fałszywe konta – konta na portalach społecznościowych, które zostały założone w oparciu o fałszywe dane. Tworzenie wizerunku nieistniejących osób często wykorzystywane jest przez oszustów w celu wyłudzania danych personalnych od innych. Za pomocą fałszywych kont rozprzestrzeniane są wirusy i spam.

Fan – osoby zainteresowane danym tematem, śledzące i komentujące wpisy i na bieżąco obserwujące fanpage bezpośrednio z nim związany.

Fanpage – strona na Facebooku poświęcona danej tematyce lub osobie. Umieszczane tam są zdjęcie, materiały, pliki video dotyczące głównego obszaru zainteresowania.

FAQ – baza najczęściej zadawanych przez użytkowników pytań wraz z odpowiedziami dotyczącymi danego produktu, usługi, oprogramowania, itd.

Firma 2.0 – firma opierająca swoją działalność na wykorzystywaniu mediów społecznościowych do zdobywania nowych klientów, poszerzania świadomości o firmie wśród odbiorcy i wszelkich innych działań.

Flame war – kłótnia internetowa. Ma miejsce na różnych platformach społecznościowych, forach dyskusyjnych, grupach, w sekcji komentarzy pod wpisami. Flame war łamie zasady netykiety i może przybrać formę trollingu.

Fraza kluczowa (keyword, słowo kluczowe) – hasło pod którym dana strona internetowa jest widoczna w wynikach wyszukiwania. Dzięki frazie kluczowej pozycja witryny umacnia się, jednak aby tak było słowa kluczowe należy stosować w tytułach, nagłówkach lub wyróżnić je w tekście.

Final URL – dokładny adres strony, na którą zostanie przekierowany użytkownik po kliknięciu w reklamę. Powinien być powiązany z reklamową treścią.

Folder spam – folder, do którego trafiają wiadomości określane jako niepożądane, często są to wiadomości od osób, których nie mamy w znajomych na Facebooku.

Formularz – elektroniczny dokument, w którym należy uzupełnić dane osobiste, aby móc go przesłać dalej. W zależności od poruszanej tematyki można wyróżnić formularz kontaktowy, formularz zapytania, formularz zgłoszeniowy.

Forum – platforma społecznościowa służąca do udziału w dyskusjach internetowych, wymiany poglądów i informacji. Można wyróżnić różne kategorie forum ze względu na tematykę, której dotyczą.

G-

Geolokalizacja, geotargeting – ustalenie miejsca obecności internauty na podstawie adresu IP w celu dopasowania do niego lokalnych wyników wyszukiwania.

Gif – format plików graficznych. Może być wykorzystywany do zwykłych lub ruchomych obrazków. Format GIF umożliwia tworzenie krótkich animacji. Mogą to być zarówno fragmenty filmów, jak i zapętlone, tak aby poruszały się bez przerwy, animacje stworzone z kilku kolejno wyświetlanych obrazków.

Ghostwriter – osoba pisząca profesjonalnie, nie publikująca pod swoim nazwiskiem ani pseudonimem, ponieważ jej dzieła ukazują się pod nazwiskiem zleceniodawcy.

Google Analytics – narzędzie analityczne służące do gromadzenia i pomiaru danych na temat użytkowników odwiedzających daną stronę internetową.

Google Ads – system reklamowy założony przez Google umożliwiający reklamę własnej firmy. Użytkownik sam projektuje kampanię, decydując m.in. o budżecie, miejscu wyświetlania reklam czy o tym, kim będą odbiorcy.

Grupa na Facebooku – przestrzeń założona przez użytkownika Facebooka, do której mogą dołączyć inni i porozumiewać się ze sobą w jej obszarze. Grupa może być otwarta, prośba dołączenia może wymagać akceptacji przez któregoś z członków lub wejście do niej może być jedynie za zaproszeniem. Celem grupy jest budowanie społeczności wokół wybranego tematu.

Grupy niestandardowych odbiorców – to opcja, która pozwala na skuteczne targetowanie reklam na Facebooku. Na taką grupę składają się osoby angażujące się w fanpage, te które odwiedziły daną stronę internetową lub wykonały określone działanie.

H-

Hashtag – słowo kluczowe zawarte w opisie posta, poprzedzone symbolem “#”, z ang. hash. Umożliwia grupowanie treści, dzięki czemu można szybko zobaczyć inne posty na temat słowa kluczowego.

Header – określenie dotyczące nagłówka w odniesieniu do stron internetowych, elektronicznych dokumentów i innych miejsc związanych z technologią informacyjną.

I-

Influencer – osoba posiadająca dużą i lojalną ilość odbiorców w świecie mediów społecznościowych, która z racji swojej pozycji może wpływać na decyzje swoich odbiorców oraz zwiększyć świadomość jakiegoś trendu, wydarzenia, itp.

Infografika – wizualizacja informacji, której celem jest zaprezentowanie treści w prosty i zrozumiały sposób. Do jednej z jej najważniejszych cech należy przejrzystość informacji, dlatego przy jej tworzeniu często wykorzystuje się wykresy i diagramy.

Instagram – serwis społecznościowy oparty głównie o publikację zdjęć i filmów. Umożliwia ich edycję, dodanie opisu i udostępnienie ich w innych serwisach społecznościowych.

Instagram stories – krótkie filmiki lub zdjęcia zamieszczane za pomocą aplikacji Instagram przez jej użytkowników. Dostępne są przez 24h, po upływie których znikają lub mogą zostać zapisane w profilu przez autora.

K-

Kampanie w social mediach – szereg działań z wykorzystaniem przynajmniej jednego lub więcej portali społecznościowych do celów marketingowych, takich jak promowanie marki czy budowanie wokół niej społeczności.

Kanwa – funkcja prezentowania promowanych treści na urządzeniach mobilnych w trybie pełnoekranowym, przeznaczona dla reklamodawców.

Keyword – słowa kluczowe, używane podczas wyszukiwania informacji w wyszukiwarkach internetowych. Ich główną funkcją jest ogólne opisanie poszukiwanego zagadnienia.

Komunikacja marketingowa – proces wymiany informacji pomiędzy otoczeniem marketingowym a firmą. Jej celem jest przekazanie komunikatu o prowadzonej przez firmę działalności.

Konkursy na Facebooku – konkursy organizowane przez firmy, zazwyczaj na ich fanpage’u, których głównym celem jest zwiększenie zaangażowania społeczności i przyciągnięcie nowych klientów.

Konto partnerskie – konto ze specjalnym zakresem usług, przysługujących w związku z posiadaniem statusu partnera.

Konto o statusie ,, In memoriam” na Facebooku – konto osoby zmarłej, zarządzane przez opiekuna profilu, na którym znajomi zmarłego mogą dzielić się wspomnieniami na jego temat.

Konto testowe – konto założone w celu zapoznania się z serwisem, oferowanymi możliwościami i ogólną funkcjonalnością.

Konto użytkownika – zespół przywilejów i zasobów przysługujących osobie użytkującej dany system komputerowy. Konto posiada zazwyczaj login i hasło.

Kup teraz – funkcja umożliwiająca dokonanie zakupu w danej chwili za wyższą cenę niż aktualna w celu zakończenia trwającej aukcji.

L-

Landing page – strona wybrana przez firmę jako docelowa, na którą trafi odwiedzający pozyskany przez zaplanowane działania aktywizujące. Jej główne cele to prezentacja najważniejszych informacji i zachęcenie do podjęcia działania.

Lead sprzedażowy – osoba, która wykazała zainteresowanie ofertą firmy, np. poprzez pozostawienie danych kontaktowych lub wykonała jakąkolwiek inną interakcję przydatną z marketingowego punktu widzenia.

Lead Ads – typ reklam na Facebooku służący do pozyskania danych kontaktowych potencjalnego klienta,

Lider opinii – osoba, która potrafi umiejętnie wpłynąć na opinie innych, a co za tym idzie na ich preferencje zakupowe.

Like – opcja umożliwiająca wyrażenie aprobaty w mediach społecznościowych. Początkowo kojarzona jedynie z Facebookiem, aktualnie o zostawianiu like’ów pod postami mówi się w kontekście większości social mediów .

Link – hiperłącze, odnośnik, który po kliknięciu przenosi na inną stronę.

Link baiting (przynęta na linki) -metoda zdobywania jakościowych linków, za które nie trzeba płacić. Możliwe działania podejmowane w jego ramach są bardzo różnorodne. Obejmuje m.in. wpisy na blogi czy infografiki.

LinkedIn – serwis społecznościowy o charakterze zawodowym. Umożliwia m.in. prezentowanie ścieżki zawodowej, tworzenie sieci kontaktów, informacje o aktualnych rekrutacjach.

Logowanie – uzyskiwanie dostępu do danego konta, systemu. Zazwyczaj wymaga podania identyfikatora użytkownika i przypisanego do niego hasła.

Long click – ma miejsce, gdy użytkownik po wyszukaniu wybiera rezultat i pozostaje na danej stronie przez długi czas. Nie wraca szybko na stronę z wynikami, aby wybrać inny rezultat ani nie zawęża wyszukiwanej frazy.

Long tail (długi ogon) – termin określający rzadko wyszukiwane frazy. Zazwyczaj są dokładnie sprecyzowane, stosują je osoby, które wiedzą dokładnie czego szukają. Takie osoby są więc potencjalnymi klientami, co nadaje tym pozornie nieistotnym frazom duże znaczenie.

M-

Mailing – jednorazowa reklama w wiadomości e-mail, skierowana do wielu odbiorców. Ma na celu poinformowanie o produkcie, zachęcenie do zakupu, założenia konta czy udziału w imprezie.

Marka – nazwa, symbol, termin, wzór, znak graficzny lub ich kombinacja, których celem jest oznaczenie i odróżnienie dóbr lub usług od innych produktów konkurencyjnych. Marka może składać się z nazwy, czyli części werbalnej oraz logo lub symbolu, czyli części niewerbalnej.

Marketing internetowy – forma marketingu, która oznacza prowadzenie działalności marketingowej poprzez globalną sieć. Ma na celu przesyłanie informacji marketingowej i pozyskiwanie klientów. Marketing internetowy to różne formy reklamy – banery, reklamy multimedialne, reklamy serwisów społecznościowych, sieci reklamowe oraz e-mail marketing i e-mail spam.

Marketing szeptany (ang. WOMM) – działania marketingowe, które polegają na ,,szeptaniu” konsumentom o danej marce, usłudze, produkcie i ich zaletach. Może być prowadzony jawnie, przez ambasadora marki, lub niejawnie, poprzez zwykłe konta użytkowników (czasem fikcyjne). Celem jest wywołanie w sposób naturalny dyskusji o marce lub firmie.

Marketing wirusowy – technika mająca na celu zwiększanie świadomości marki lub produktu za pomocą zaciekawienia lub rozbawienia użytkownika. Ma na celu zainicjowanie sytuacji, w której potencjalni klienci będą sami rozpowszechniać informacje dotyczące firmy, usług lub produktów.

Marketplace – platforma handlowa na Facebooku, która służy sprzedawaniu i kupowaniu produktów za pośrednictwem portalu społecznościowego. Przebieg zakupów w marketplace jest taki sam, jak w przypadku tradycyjnego e-commerce.

Media społecznościowe – forma przekazu informacji pomiędzy użytkownikami i budowa społeczności grup użytkowników za pomocą serwisów interaktywnych – stron bądź aplikacji.

Menedżer reklam – narzędzie na Facebooku, które umożliwia tworzenie reklam i zarządzanie nimi. W każdej chwili można przeglądać własne kampanie, reklamy i zestawy reklam, wprowadzać w nich zmiany i sprawdzać ich skuteczność.

Messenger Lite – lżejsza wersja tradycyjnego Messengera. Zaopatrzony jest tylko w podstawowe funkcje i ma prostszy interfejs. Lite szybciej się uruchamia i zużywa mniej baterii.

Monitorowanie pozycji – stała obserwacja i analizowanie miejsca witryny. Obejmuje regularne sprawdzanie pozycji strony na konkretne frazy kluczowe. Na pozycje fraz mają wpływ zalogowanie do konta Google, lokalizacja czy pamięć przeglądarki.

Mobilna wersja strony – strona internetowa, która jest przystosowana do wyświetlania na różnych urządzeniach mobilnych, takich jak smartfon lub tablet. Zazwyczaj jest uzupełnieniem tradycyjnych stron internetowych.

Mem – gatunek wypowiedzi internetowej, który ma na celu przyciągnięcie odbiorców i wzbudzenie ich zainteresowania. Może przybierać formę zdjęcia z humorystycznym komentarzem, krótkiego filmiku lub przekazu tekstowego. Jego celem jest wzbudzenie śmiechu.

N-

Nazwa użytkownika – zindywidualizowany ciąg liter, cyfr i znaków, który identyfikuje użytkownika.. Nazwa użytkownika jest unikatowa w skali serwera, pełni funkcję loginu i jest konieczna do założenia konta.

News Feed – potocznie znany jako “tablica” na serwisie Facebook, która wyświetla się zaraz po zalogowaniu. Miejsce, w którym pokazują się posty i aktywności znajomych oraz polubionych stron.

Newsletter – wiadomość e-mail wysyłana regularnie do wielu adresatów. Wykorzystywana jest do budowy i stałej komunikacji z klientem. Newsletter ma na celu edukowanie klienta, dostarczanie informacji o ofercie, promocjach, nowościach, zmianach czy aktualizacjach.

Networking – skuteczne narzędzie rozwijania biznesu. Polega na nawiązywaniu kontaktów i utrzymywaniu pozytywnych relacji w celu wymiany informacji oraz wzajemnego wsparcia w sferze zawodowej.

Niewidoczny tekst (invisible text) – tekst schowany przed użytkownikami stron, ale widoczny dla robotów wyszukiwarek. Przesycony jest najważniejszymi słowami i napisany w kolorze tła lub schowany dzięki CSS.

O-

Opiekun konta na Facebooku – osoba, która zajmuje się kontem zmarłego użytkownika Facebooka, po nadaniu mu statusu “In memoriam”. Opiekun może napisać post, odpowiadać na zaproszenia znajomych, zmienić zdjęcie profilowe i w tle oraz poprosić o usunięcie konta.

Organic traffic – określenie wszystkich użytkowników, który trafiają na stronę internetową po kliknięciu linku w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Są to zazwyczaj linki między 1 a 10 pozycją wyników w wyszukiwarkach takich jak Google, Bing i Yahoo.

Oś czasu – spersonalizowany kanał informacji w portalach społecznościowych. Zawiera dziennie od kilku do kilkudziesięciu postów, które są dobierane zazwyczaj według następujących kryteriów: liczby uzyskanych “polubień”, interakcji z profilem danego użytkownika lub na podstawie fraz wpisywanych w wyszukiwarki internetowe.

Otagować – oznaczyć treść lub elementy graficzne tagami, które wskazują na dany element lub osobę.

P-

Paid traffic (ruch płatny) – określenie użytkowników przekierowanych na stronę z płatnych wyników wyszukiwania. Paid traffic stanowią płatne wyniki, które wyświetlane są na początku listy wyszukiwania i są oznaczone jako reklama. Ruch płatny polecany jest dla nowych użytkowników witryn i wkraczających na rynek firm.

Partial Match Domain (PMD) – nazwa domeny, która częściowo pokrywa się ze słowem kluczowym, np. wpisując w wyszukiwarkę “marketing internetowy” znajdujemy www.marketing-kowalski.pl.

Persona – uosobienie grupy docelowej lub osób, które znajdują się gdzieś na styku z marką. Sylwetka oparta na konkretnych zachowaniach i cechach potencjalnego odbiorcy.

Personalizacja wyników wyszukiwania – dopasowywanie wyników w wyszukiwarce Google na podstawie wcześniejszej aktywności. Historia, lokalizacja, adres IP, kontakty w skrzynce czy historia wprowadzania fraz kluczowych dobiera spersonalizowane treści. Jest różna dla zalogowanych i niezalogowanych użytkowników.

Pin – najważniejszy element serwisu Pinterest. Materiał wizualny przypinany przez użytkownika do jego profilu. Pin ma odzwierciedlać pasje użytkowników serwisu i obrazować główne obszary zainteresowań.

Pinterest – serwis społecznościowy, który pozwala użytkownikom na zapisywanie i udostępnianie tematycznych grafik i zdjęć. Pinterest jest odwiedzany przez prawie 250 milionów użytkowników dziennie.

Podcast – internetowy odpowiednik audycji radiowej o dowolnej tematyce. Przyjmuje różne formy i zazwyczaj jest udostępniany w odcinkach. Osoba, która prowadzi podcast to tzw. host.

Pogo sticking – sytuacja, która polega na wybraniu przez użytkownika jednej ze stron z wyników wyszukiwania, po czym natychmiastowe opuszczenie jej i wybranie innej pozycji.

Portal społecznościowy – interaktywny serwis internetowy, który umożliwia szeroko pojętą komunikację. Użytkownicy mają możliwość dodawania się nawzajem do znajomych, publikowania danych osobowych i zdjęć.

Power Editor – zaawansowana część menedżera reklam na Facebooku, z którego mogą korzystać administratorzy stron i marketingowcy, chcący przeprowadzać większą liczbę i bardziej zaawansowane kampanie reklamowe.

Pozycjonowanie poza stroną (off-page SEO) – prace z zakresu pozycjonowania, które wykraczają poza działania on-page SEO i odbywają się poza stroną internetową. Są niezbędnym uzupełnieniem działań on-site i w połączeniu z nimi pozwalają zwiększać widoczność witryny.

Pozycjonowanie stron internetowych – działania marketingowe, które mają na celu zdobycie i utrzymanie jak najwyższej pozycji dla fraz kluczowych w naturalnych wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce internetowej. Obejmuje głównie działania związane z tworzeniem i optymalizacją treści na stronie www oraz pozyskiwanie linków przychodzących, a także techniczne usprawnianie witryny.

PPC (Pay Per Click) – rodzaj reklamy internetowej, która opiera się na płatności za kliknięcie (w link, banner), a nie za wyświetlenie.

Presell page – strony, które zostały stworzone w celu umożliwienia innym wstawiania artykułów z linkami do ich stron. Zwykle są to artykuły reklamujące daną stronę.

R-

Real-time marketing – marketing dziejący się w czasie rzeczywistym, który reaguje na bieżące wydarzenia społeczne, kulturowe i polityczne bijące rekordy popularności w Internecie. Jego założenie polega na reakcji w nawiązaniu do wydarzeń w ciągu kilku minut od pojawienia się.

Rebranding – znaczna modyfikacja wszystkich elementów marki, takich jak oferowane produkty i usługi, jakość obsługi oraz sposób komunikacji czy wygląd logo. Głównym zadaniem rebrandingu jest odnowienie marki, w celu osiągnięcia lepszej pozycji na rynku.

Reklama – forma przekazywania informacji rynkowych za pośrednictwem środków masowego przekazu. Ma na celu skłonienie do nabycia lub skorzystania z określonych towarów, usług, popierania określonych spraw lub idei.

Reklamy karuzelowe – charakterystyczny format reklamy graficznej wykorzystywany na Facebooku i Instagramie. Format karuzelowy umożliwia wyświetlanie w jednej jednostce reklamowej od 3 do 5 obrazów i/lub filmów, linków i nagłówków. Osoby oglądające reklamę mogą przewijać karty przesuwając palcem po ekranie urządzenia mobilnego lub klikając strzałki na ekranie komputera.

Reklama kontaktowa – jedna z najnowszych opcji reklamy na Facebooku i Instagramie. Po jej kliknięciu ukazuje się formularz, który daje możliwość wyrażenia chęci zainteresowania produktem. Dzięki reklamie kontaktowej można zdobyć numery telefonów i adresy e-mail osobom, które są potencjalnie zainteresowane produktem lub usługą.

Remarketing – rodzaj marketingu internetowego, który polega na docieraniu do potencjalnych klientów, którzy już wcześniej odwiedzili daną witrynę, ale nie dokonali konwersji.

Responsywność (RWD) – rodzaj projektowania strony internetowej, która dostosowuje swoje parametry (rozdzielczość, układ elementów itp.) do urządzenia, na którym jest wyświetlana. Stosowanie stron responsywnych zapewnia utrzymanie właściwej prezentacji strony na komputerze, smartfonie czy tablecie.

S-

Scam – jest to rodzaj internetowego oszustwa polegający na wyłudzeniu od użytkowników danych osobowych, haseł dostępu lub pieniędzy. Scam najczęściej ukryty jest pod postacią artykułu o bardzo krzykliwym, kontrowersyjnym tytule, może też występować w formie video. Gdy użytkownik kliknie w artykuł bądź materiał video zostaje przeniesiony na stronę internetową, która wymaga podania danych osobowych, aby zapoznać się z treścią. Scam może być wirusem i ma na celu zwabienie jak największej ilości użytkowników. Aby nie wpaść w sieć oszustów należy przede wszystkim z ostrożnością podchodzić do wszelkich niebudzących zaufania treści i nie klikać w podejrzane linki.

Short click – tzw. krótkie kliknięcie – sytuacja, gdy użytkownik wejdzie w dany link i po chwili cofnie się z powrotem do wyników wyszukiwania, aby wejść na inną stronę.

Snapchat – aplikacja mobilna umożliwiająca wysyłanie zdjęć i krótkich filmików, które będą widoczne tylko przez 10 sekund. Materiały te określane są ,,snapami”. Po umieszczeniu ,,snapa” na tablicy, wszyscy znajomi będą mogli go zobaczyć i odtworzyć przez 24 godziny od momentu wstawienia materiału na widok publiczny. Istnieje także możliwość robienia screen’a otrzymanego zdjęcia, jednak w tym przypadku użytkownik, od którego otrzymano treść zobaczy komunikat o wykonanym przez daną osobę zrzutu ekranu.

Sitemap – jest to mapa zawierająca specjalny link, który określa wszystkie adresy URL danej witryny. Dzięki tej mapie można sprawdzić datę ostatniej aktualizacji, zmiany na stronie i częstotliwość ich wprowadzania, a także informacje o ilości plików graficznych.

Social Media – media społecznościowe, które mogą występować w formie stron internetowych, jak i aplikacji mobilnych. Umożliwiają wymianę informacji pomiędzy użytkownikami, dzielenie się materiałami, zawieranie nowych znajomości. Dzięki niektórym z nich możliwa jest także komunikacja (czat, połączenie, wideokonferencja) bez względu na barierę geograficzną. Media społecznościowe wykorzystywane są również w celach biznesowych – są kluczowe przy budowaniu marki danej firmy lub marki osobistej.

Social Media Marketing (ang. SMM) – zestaw metod i narzędzi niezbędnych do budowania silnego i autentycznego wizerunku danej marki. Prowadzenie kampanii marketingowej będzie odbywać się w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, YouTube), ale też na forach i blogach internetowych. Głównym celem SMM jest zbudowanie głębokiej więzi z odbiorcą oraz kreowanie wizerunku marki, aby jawiła się ona jako spójna, autentyczna i godna obdarzenia zaufaniem. Działania te przyczyniają się do poszerzania obszaru działania, zdobywania nowych klientów i zachęcania do korzystania z oferowanych przez firmę produktów i usług.

Spadek zasięgów – sytuacja, gdy posty na Facebooku docierają do mniejszego grona odbiorców niż dotychczas. Od dłuższego czasu można zauważyć, iż Facebook tnie zasięgi stronom – umotywowane jest to chęcią większego zarobku. Żeby post miał większe zasięgi konieczne jest wykupienie reklamy sponsorowanej. Dzięki temu szybciej i skuteczniej można dotrzeć do wybranego grona odbiorców.

Storytelling – przygotowanie materiału opartego na dowolnej opowieści, historii. Kluczowe jest, aby tekst oddziaływał na odbiorcę i jego wyobraźnie, wzbudzał emocje i przyczyniał się do budowania z nim więzi. Istotna jest narracja oraz konstrukcja opowieści – tekst musi przyciągnąć uwagę.

T-

Tag – słowo kluczowe opisujące tematykę głównego tekstu, pod którym go umieszczono Może mieć formę pojedynczego wyrazu bądź kilku połączonych ze sobą wraz. Jego głównym zadaniem jest grupowanie tekstów ze względu na ich tematykę lub określone cechy. Tagi są również pomocne ze względu na pozycjonowanie stron – dzięki nim dana strona może pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania i tym samym umożliwić odbiorcy szybsze odnalezienie interesującej go informacji. Tag występuje w postach, artykułach, newsach.

Target – grupa docelowa, do której kierowany jest przekaz marketingowy. Target określany jest na podstawie cech społeczno-demograficznych, takich jak np.: płeć, wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania, stan cywilny.

Targetowanie demograficzne (Geotargeting) – dobranie odpowiednich reklam do użytkowników biorąc pod uwagę ich położenie geograficzne. Konieczne jest ustalenie adresu IP użytkownika, aby następnie przedstawiać mu lokalne wyniki wyszukiwania.

TikTok – aplikacja mobilna umożliwiająca tworzenie materiałów video. Głównym zamierzeniem tej aplikacji jest komponowanie materiału w taki sposób, aby był idealnie zsynchronizowany z podkładem muzycznym, który udostępniony jest przez tę platformę. Video nie może przekraczać 15 sekund.

Thin content – zawartość posiadająca niewielką lub znikomą wartość. Może to być również taka treść, która nie spełnia oczekiwań i potrzeb użytkowników, zawiera zbyt dużo słów kluczowych lub jest generowana automatycznie.

Transmisja live – opcja dostępna na Facebooku i Instagramie za pomocą której możliwe jest prowadzenie transmisji na żywo. Użytkownicy mogą na bieżąco przesyłać komentarze lub reagować określonym przyciskiem. W przypadku Facebooka transmisję można prowadzić za pośrednictwem aplikacji lub przez wersję desktopową. Jeśli chodzi o Instagrama możliwości te są ograniczone do korzystania tylko i wyłącznie z aplikacji mobilnej serwisu.

Trolling – określenie dotyczące sytuacji, gdy dany użytkownik łamie zasady netykiety, obraża i wyśmiewa innych, burzy ład dyskusji i zamieszcza nieodpowiednie treści. Rolą trolla jest wzbudzenie kontrowersji i irytacji wśród użytkowników.

Tweet – post dodawany na platformie Twitter, którego maksymalna ilość dopuszczalnych znaków nie może przekroczyć 280 (łącznie ze spacjami).Po dodaniu Tweet będzie wyświetlał się na tablicy autora oraz w aktualnościach osób, które go obserwują. Można dodać do niego zdjęcie lub materiał video.

Twitter – serwis społecznościowy umożliwiający dodawanie krótkich postów (280 znaków ze spacjami). W postach można używać dedykowanych tagów oraz oznaczać inne osoby. Aby przeglądać publikowane tam posty nie jest konieczna rejestracja.

U-

Udostępnienie (share) – opcja dostępna na Facebooku. Za jej pomocą można przekazać dalej post opublikowany przez innego użytkownika. Dostępna jest opcja, aby udostępniony post opublikować na osi czasu znajomego, w wydarzeniu, na fanpage’u, w grupie lub wysłać w wiadomości prywatnej.

User-generated content – treść tworzona i nadawana przez użytkowników. Może być to zdjęcie, artykuł, nagranie dźwiękowe lub króki komentarz. UGC jest jedną z największych różnic pomiędzy starymi a nowymi mediami. W starych treści tworzone są przez profesjonalistów, a w przypadku nowych mediów istotną rolę odgrywają użytkownicy Internetu.

Użytkownicy online – lista użytkowników, którzy przeglądają daną stronę internetową lub serwis społecznościowy w czasie rzeczywistym.

V-

Viral – treść wzbudzająca zainteresowanie, która za pośrednictwem wielu udostępnień użytkowników bardzo szybko rozprzestrzenia się w Internecie. Taka treść często miewa też zabawny charakter (np.: memy), a szybkość jej rozchodzenia się jest porównywalna do wirusa. Viral mogą tworzyć się samoczynnie, jak i być elementami kampanii marketingowych.

Vlog – blog tworzony w formie materiałów video. Można wyróżnić trzy najpopularniejsze kategorie vloga: dziennik (format za pomocą którego vloger ukazuje swoje codzienne życie), akcja społeczna (w tym formacie kładzie się nacisk na zwrócenie uwagi na dany problem społeczny), akcja promocyjna (format za pośrednictwem którego vloger reklamuje dany produkt sponsorowany przez markę i dzieli się recenzją).

W-

Wall – wszelkie informacje, posty, filmy, które użytkownik widzi na stronie głównej danego serwisu; mogą mieć one charakter prywatny (konta Znajomych) albo publiczny (fanpage).

Wskaźnik trafności – określa jakość i trafność reklamy do konkretnej grupy odbiorców. Na jego podstawie reklamodawca może sprawdzić, na ile jego reklama jest dopasowana pod targetowaną grupę, czy dociera do niej lepiej bądź gorzej na tle konkurencji.

Wydarzenie na Facebooku – opcja, która pozwala na utworzenie i zaproszenie Znajomych na jakiekolwiek wydarzenie, które planuje użytkownik. Do utworzenia wydarzenia potrzebne są podstawowe informacje, takie jak data, godzina i miejsce. Może mieć ono charakter publiczny bądź prywatny. Osoby, które chcą wziąć w nim udział mogą prowadzić dyskusję na jego stronie.

Wyszukiwarka, Search Engine – program lub strona internetowa, która pozwala na wyszukanie żądanych fraz i informacji według wpisanych w nią słów kluczowych.

Y-

Youtube – serwis internetowy pozwalający na bezpłatne umieszczanie, ocenianie i komentowanie filmów. Założony w 2005 roku przez Chada Hurleya, Steve’a Chena i Jaweda Karima.

Z

Zaangażowanie (engagement) – forma interakcji pomiędzy użytkownikiem portalu a stroną na nim (może przybrać formę polubienia, udostępniania, obserwowania strony). W marketingu charakteryzuje się to uaktywnieniem Klienta, aby był obecny w budowaniu wizerunku marki.

Zarządzanie marketingiem w mediach społecznościowych (ang. CRM) – Customer Relationship Management to zarządzanie relacjami z Klientem, które polega na pozyskaniu ich i utrzymaniu przy danej firmie. Poprzez budowanie relacji z Klientem firma pozyskuje stałe grono odbiorców, które będzie chciało skorzystać z jej usług.

Zasięg opłacony – w celu zwiększenia zasięgu swojej strony jej administratorzy mogą skorzystać z opcji jego wykupienia, aby dotrzeć do większej i konkretnej grupy odbiorców. Coraz więcej stron korzysta właśnie z tego rozwiązania, aby posty danej strony nie zanikały wśród innych pojawiających się na portalu.

Zasięg organiczny – to osoby, którym wyświetlił się post danego fanpage’u bez pomocy płatnej kampanii. Może on występować w dwóch formach:
wirusowy, czyli osoby widzą post, ponieważ ich Znajomi weszli w interakcję z daną stroną (zaczęli obserwować, polubili post, udostępnili go, skomentowali)
niewirusowy, kiedy osoby widzą post z fanpage’a bez ingerencji swoich Znajomych, a więc post po prostu wyświetla się na ich tablicy.

Zbiórka pieniędzy na Facebooku – opcja wprowadzona na portalu Facebook, która umożliwia utworzenie zbiórek pieniędzy na cele prywatne, jak i na organizację non-profit, na które pieniądze wpłacać mogą Znajomi.

Leave a Comment