Pandemia COVID-19 postawiła nas w trudnej sytuacji. Nasza rzeczywistość zmieniła się z dnia na dzień. Wielu przedsiębiorców stanęło przed potencjalnym kryzysem i problemami swojej firmy. Niezbędna jest szybka reakcja i odpowiedź na nadciągające kłopoty.
Jak zareagować na obecną sytuację?
Bardzo ważnym narzędziem kontaktu z klientami i potencjalnymi klientami są media społecznościowe. Pozwalają one na niemal codzienny kontakt z osobami zainteresowanymi naszą firmą. Jak więc najlepiej użyć Facebooka, Twittera czy Instagrama do zamienienia kryzysowej sytuacji naszej firmy w potencjalny sukces?
Najważniejsza jest szybka odpowiedź i realne działanie – w zależności od tego czego dotyczy nasz biznes, kroki będą różnić się od siebie, jednak będą mieć wspólny mianownik – budowanie trwałej relacji z klientami, utrzymywanie z nimi kontaktu i pogłębianie zaufania.
O czym warto pamiętać?
Nie zapominajmy o regularnych postach dla obserwujących nas sympatyków. Coś ciekawego dzieje się w firmie za zamkniętymi drzwiami?
Pracownicy wymyślili coś zwariowanego pracując zdalnie? A może po prostu w firmie trwają istotne zmiany, którymi chcemy podzielić się z naszymi klientami? Zróbmy to śmiało! Klienci lubią wiedzieć co się dzieje, szczególnie w obecnej sytuacji.
Kontakt z klientami będzie kluczowy w trakcie izolacji i informowanie ich o tym co dzieje się w firmie z pewnością pozwoli nam zachęcić ich do powrotu po zakończeniu się kwarantanny.
Różne firmy, różne rozwiązania
Każda branża wymaga innych rozwiązań. Jak najlepiej do nich podejść w zależności od tego czym zajmuje się nasza firma?
Branże kosmetyczne
W przypadku salonów kosmetycznych czy fryzjerskich zadbajmy o interesy klientów udzielając im porad i wskazówek jak skutecznie zadbać o siebie w domu. Krótki filmik jak samodzielnie zdjąć manicure hybrydowy, czy może poradnik jak najłatwiej farbować odrosty w domu? Jakich kosmetyków unikać, a w jakie warto zainwestować? Jak obciąć włosy maszynką? Tego typu poradniki zostaną pozytywnie odebrane przez klientów.
Branże gastronomiczne
W kwestii branży gastronomicznej, a więc wszelkiego rodzaju restauracji czy kawiarni ważną i potrzebną reakcją będzie przyłożenie wagi do sprawnej organizacji zamawiania posiłków na wynos – zarówno dla klientów indywidualnych jak i dla firm. Nie zaniedbujmy przy tym kanałów społecznościowych naszej firmy! Udostępniamy zmieniające się menu, zachęcajmy klientów zniżkami, czy kartami lojalnościowymi. Bądźmy kreatywni – być może transmisja live ze wspólnego gotowania to będzie coś co sprawdzi się w przypadku naszej firmy?
Branże sportowe
W przypadku siłownii i szkół walki kluczowym działaniem będzie motywacja naszych podopiecznych do działania. Trenerzy personalni mogą z powodzeniem rozpocząć konsultacje online i wrzucać na swoje profile na mediach społecznościowych zajawki z ćwiczeń. Codzienna dawka motywacji, regularne filmiki z ćwiczeniami i zachęty do działania to coś, co zdecydowanie przyda się zamkniętym w domach klubowiczom! Dodatkowo, świetnym pomysłem będzie podzielenie się z nimi serią fit przepisów. Większość osób ma teraz znacznie więcej czasu na gotowanie i chętnie się do tego zabierze.
Branże odzieżowe
Jeżeli chodzi o wszelkie sklepy odzieżowe czy z rękodziełem – należy jak najszybciej odpowiedzieć na otaczającą nas rzeczywistość. Może to czas by wprowadzić linie kolorowych maseczek w fantazyjne wzorki i poinformować o tym na swoim profilu facebookowym? A jeśli do tej pory produkty sprzedawane były stacjonarnie, to najwyższy czas na sklep internetowy lub sklep na Facebooku!
W przypadku firm, których stacjonarna działalność na ten moment jest ograniczona lub niemożliwa, należy szczególną uwagę zwrócić na szybkie i tanie wysyłki. Dobrze również wprowadzić darmową przesyłkę od pewnej kwoty zamówienia, lub przy podaniu specjalnego kodu, którym podzielimy się z naszymi klientami właśnie za pomocą mediów społecznościowych.
Dzięki tego typu postom nie damy o sobie zapomnieć naszym klientom i pozostaniemy z nimi w kontakcie. Dodatkowo pomożemy im w ich kryzysowych sytuacjach, co pomoże budować pozytywne relacje. Z pewnością takie działania przyniosą pozytywny skutek i klienci, którym udało nam się pomóc w trakcie kwarantanny, chętniej wybiorą nasz salon kiedy zostanie ponownie otwarty.
Rezerwacje terminów i rabaty
Możemy też zachęcić obserwujące nas osoby do wcześniejszej rezerwacji terminów po zniesieniu kwarantanny. By wspomóc finanse naszej firmy możemy zaproponować im opłacenie usługi już teraz w zamian za przykładowo zniżki lub poszerzony zakres usług. Pozwoli to na podreperowanie budżetu i ponownie, wzmocni nasze relacje z klientem.
Możemy też zaplanować nadchodzące wydarzenie z odległą datą, lub bez konkretnego terminu i prowadzić zapisy – wizja miłego wyjścia i spędzenia czasu ze znajomymi po tak długiej przerwie z pewnością zachęci klientów i spowoduje u nich pozytywne skojarzenia.
Akcje charytatywne
Otaczająca nas pandemia i potrzeby jakie wywołuje to też świetny czas na ocieplanie wizerunku. Dzięki temu klienci spojrzą na nas przychylnym okiem i będziemy mieli okazję do zrobienia czegoś dobrego. Wiele szpitali i instytucji znajduje się teraz w kryzysowej sytuacji. Wyciągnijmy do nich pomocną dłoń, zapewniając maseczki, płyny dezynfekujące czy wsparcie finansowe. Kiedy poinformujemy o tym osoby obserwujące nasze profile z pewnością wzbudzimy u nich pozytywne emocje.
Do dzieła!
Najważniejsze w obecnym czasie jest działanie. Wykorzystajmy ten czas by zbudować pozytywne relacje z klientami!