W obecnych czasach trudno sobie wyobrazić prowadzenie sklepu bez sprzedaży internetowej. Coraz więcej osób decyduje się na zakupy przez internet z kilku prostych względów.
Przede wszystkim asortyment sklepów internetowych często jest większy niż tych stacjonarnych. Dlaczego? To proste. Często sklepy fizycznie nie mają jak pomieścić wszystkich produktów, jednocześnie uwzględniając zasady merchandisingu. A drugi ważny powód to oszczędność czasu, którego każdemu teraz w ciągu dnia brakuje.
Czy prowadzenie sprzedaży internetowej jest takie łatwe, proste i przyjemne?
Oczywiście, może takie być! Trzeba jednak być świadomym tego, jaka jak duża jest konkurencja w praktycznie każdej branży.
Zaczynając prowadzić sklep online, musimy pamiętać, że najważniejsze w pierwszym etapie jest zbudowanie sobie marki oraz dobra reklama. Nie ma co oczekiwać, że po zbudowaniu strony i założeniu Facebooka, oraz Instagrama firmy, od razu będziemy zarabiać miliony. Nie bez powodu mówi się, że przez pierwszy rok biznes nie zarabia.
Social Media są świetnym miejscem na zbudowanie sobie marki oraz wypromowaniem jej. Portale internetowe stały się codziennością praktycznie każdego z nas. Dlatego można je bardzo mądrze wykorzystać.
Czym jest Social Selling?
Co kryje się za tym hasłem? Dlaczego warto skierować swoją uwagę na sprzedaż za pomocą social mediów? Social selling to nic innego jak umiejętne wykorzystanie mediów społecznościowych do celów biznesowych (czyli np. sprzedaży swoich produktów czy usług).
Większość marek decyduje się teraz na posiadanie aktywnych kont w social media, które są połączone ze stroną internetową, bądź sklepem. Dla odbiorców jest to świetne rozwiązanie, ponieważ dzięki temu mogą sprawdzić, co się dzieje w danej firmie. Jaki jest najnowszy asortyment lub akcja promocyjna, a to generuje ruch na stronie.
Jak sama nazwa wskazuje Social Media są głównie stworzone do budowanie społeczności, oraz wzmacniania więzi z odbiorcami. Za ich pomocą możemy być w stałym kontakcie z klientami, a odbiorcy mogą na bieżąco być ze wszystkimi nowinkami związanymi z asortymentem. A jest większe prawdopodobieństwo, że ktoś zauważy atrakcyjny post na tablicy w aktualnościach, niż sam z siebie odwiedzi stronę internetową.
Dzięki reklamom marki mogą codziennie przypominać o sobie swoim klientom lub pozyskiwać nowych. Szanse, że komunikat zostanie odebrany przez potencjalnych klientów, są bardzo duże, ponieważ portale społecznościowe są tak popularne, że ciężko w ciągu dnia się obejść bez skorzystania, chociażby z jednego z nich.
Social Selling, a Facebook
Na Facebooku występuje dodatkowa zakładka “Sklep”, która jest widoczna po wejściu na dany profil wraz z pozostałymi stronami do wyboru.
Można dodać tam produkty tak samo, jak w zwykłym sklepie internetowym. Dodaje się zdjęcie, nazwę produktu, opis i cenę.
W tej zakładce można je dodatkowo sortować i wyszukiwać za pomocą wyszukiwarki. Wygląda to podobnie do tradycyjnego sklepu internetowego.
Stworzenie takiego sklepu umożliwia również przypięcie produktów ze sklepu podczas tworzenia nowego posta na Fanpage. Od niedawna można też oznaczać produkty na zdjęciu w tle.
Jak założyć taki sklep na Facebooku?
Jest to bardzo proste. Wystarczy wejść na danym profilu w Ustawienia > Szablony i karty. Poniżej powinien znaleźć się przycisk Dodaj kartę.
Po kliknięciu Dodaj kartę, na ekranie wyświetli się pop-up na którym należy wybrać SKLEP. Teraz na Twoim profilu będzie widoczna zakładka prowadząca do Twojego sklepu na Facebooku.
Gdy wejdziemy tam, pierwsze co będziemy musieli zrobić to zaakceptować regulamin i warunki korzystania z usługi. Bez tego Facebook nie pozwoli nam korzystać z tej funkcji.
Kolejnym krokiem jest wybranie, w jaki sposób mają odbywać się zakupy. Do wyboru są dwie opcje i to Ty musisz zdecydować, jaką wybierzesz.
Zakupu można dokonywać:
– poprzez wiadomości — użytkownik ma się skontaktować z Tobą przez czat;
– poprzez link do witryny sklepu, gdzie użytkownik może sfinalizować zakup i dokonać wyboru dotyczącego płatności i sposobu dostawy.
Instagram, a Social Selling
Instagram to trochę młodsze narzędzie niż Facebook, ale zdecydowanie skradł serce młodszych użytkowników internetu. Portal ten opiera się głównie na zdjęciach, więc ma niesamowity potencjał pod kątem sprzedaży.
Dzięki hashtagom możemy trafiać do osób, których zainteresuje to co mamy do zaoferowania. Od jakiegoś czasu istnieje też opcja oznaczania konkretnych produktów na zdjęciach, co pozwala nam na jednym zdjęciu zaprezentować wiele produktów co pozwoli zaoszczędzić dużo czasu przy tworzeniu feedu na Instagramie. Można powiedzieć, że jest to sprytnie ukryte lokowanie produktów.
Jak założyć sklep na Instagramie?
Przede wszystkim trzeba zmienić konto prywatne na konto firmowe. Bez tego nie będziemy w stanie połączyć konta ze sklepem.
Następnym krokiem będzie uruchomienie funkcji zakupów na Instagramie. Aby to zrobić, musisz przejść do profilu i kliknąć w ikonę .
Następnie wejść w opcje Ustawienia > i opcję Firma. Wejdź w opcję Zakupy. (jest to funkcja dostępna dla tych, których Instagram już zweryfikował i zatwierdził).
Kolejno kliknij przycisk Kontynuuj. Teraz musisz wybrać katalog produktów do podłączenia z kontem firmowym. I nie pozostało nic, tylko nacisnąć przycisk Gotowe.
Uwaga! Proces weryfikacji konta może potrwać nawet kilka dni.
Jak dobrze wykorzystać Social Selling? Jak sprzedawać w Social Media?
Portale społecznościowe nie służą tylko do nawiązywania luźnych, przyjacielskich relacji. Można zdobyć naprawdę wartościowe biznesowe kontakty i bardzo dobrze zbudować swoją markę. Trzeba tylko — albo aż, mieć pomysł jak się przebić przez konkurencję. Social Media mają duży potencjał! Wykorzystaj go i pamiętaj:
cierpliwość, cierpliwość i jeszcze więcej ciekawych pomysłów.
Mam nadzieję, że odniesiesz sukces! Trzymam kciuki!