memy

Zastosowanie memów w social mediach

Każdy z nas wie, jak wygląda mem. Jest to forma graficzna, która “zawładnęła” Internetem. Można ją odnaleźć wszędzie – na wszelakich portalach społecznościowych, stronach internetowych oraz stanowią dużą część wysyłanych przez nas wiadomości.

Kto z nas widząc coś śmiesznego, nie przesłał tego dalej do swoich znajomych?

social media charakterystyka

Definicja mema

Zastanawiałeś się może kiedyś, co tak poprawnie, słownikowo oznacza mem, jaka jest definicja tej oczywistości? W Internecie można znaleźć wiele (dosyć nieoczywistych) wyjaśnień mema.

Brytyjska psycholog i memetyk (tak, istnieje nauka badająca rozwój kulturalny memów) Susan Blackmore definiuje go jako „instrukcje kopiowania wspierane przez groźby lub obietnice”. Brzmi trochę dziwnie, niezrozumiale i nie zgadza się z powszechną, prostszą definicją – “śmieszny obrazek”.

social media zastosowanie

Samo określenie wprowadził brytyjski ewolucjonista Richarda Dawkins. Miało ono zawiązywać do greckiego słowa “mimema” oznaczającego naśladowanie. Brytyjczyk uważał, że mem jest w pewnym stopniu podobny do genów. Obie rzeczy są przenośnikiem mniej lub bardziej istotnych informacji.

Jak używać memów w celach marketingowych?

Rozśmieszając odbiorców, nawiązując z nimi bieżący kontakt możesz zmienić postrzeganie swojej firmy i zwiększyć jej rozpoznawalność. Aby wprowadzić trochę humoru w swój marketing, należy się dobrze przygotować.

– Dokładnie określ grupę docelową, to co śmieszy licealistów, niekoniecznie spodoba się rodzicom z trójką dzieci. Nie zapominaj o tym.

– Kolejną równie ważną rzeczą jest ich trafność, nie możesz nagle skupić się na memach o grach, jeśli sprzedajesz ciuchy zrobione z naturalnych produktów. Koniecznie musisz być na bieżąco z trendami.

– Śledź nowości i mądrze je wykorzystuj tak, abyś ty mógł się śmiać razem z odbiorcami, a nie żeby to oni się z ciebie śmiali.

– Twórz kreatywnie, nie trzymaj się ciągle tego samego szablonu memów, w ten sposób możesz szybko znudzić i zniechęcić swoich odbiorców.

– Wybieraj odpowiednie treści na odpowiednie portale społecznościowe. Inny materiał przygotuj na Facebooka i coś innego na Linkedina.

Dlaczego warto zacząć korzystać z memów?

Przede wszystkim są one darmowe, a mogą przynieść niesamowite wyniki wyświetleń. Kolejną zaletą jest ich prostota. Ich stworzenie nie jest pracochłonne, a wręcz banalne. W Internecie można nawet znaleźć strony z gotowymi szablonami, które jeszcze bardziej ułatwią Ci pracę.

Dodatkowym i to całkiem sporym atutem memów, wyróżniającym się na tle innych treści, są emocje. Każda reklama ma na celu wzbudzenie reakcji u odbiorców, które sprzyjają zapamiętywaniu zarówno marki, jak i przekazu.

Ucz się od innych

Jednym z przykładów popularnych firm, które wykorzystują memy jako content marketing, są Netflix czy X-Kom. Obie marki bardzo często wykorzystują humor w publikowanych przez siebie materiałach.

memy w social mediach xkom
Przykładowy mem marki XKOM

Doskonale znają grupę odbiorców, są świadomi trendów i wykorzystują to na swoją korzyść. Reakcje pod postami, ilość udostępnień czy polubieni potwierdza, jak duży potencjał ma mem jako content marketing.

memy w social mediach netflix

Przykładowy mem marki Netflix

Podsumowanie

Możliwości, jakie dają memy w marketingu, nie są niczym nowym. Znane firmy już dawno się o tym przekonały i z tego korzystają. Jak ze wszystkim, a w szczególności w Internecie, należy się rozsądnie nimi posługiwać.

Wprowadź trochę humoru w swoje publikacje na mediach społecznościowych. Daj się lepiej poznać swoim potencjalnym klientom. Przekonaj ich do swojej firmy z pomocą memów i twórz z nimi długotrwałe relacje.

Leave a Comment