pinterest ads

Jak działają reklamy Pinterest Ads?

Gdy myślimy o reklamach na social mediach, zwykle przychodzą nam na myśl te najbardziej popularne – Facebook, Instagram czy Tiktok. Nie należy jednak zapominać, że istnieją też inne kanały, gdzie możemy publikować swoje reklamy.

Czasami przynoszą one lepsze efekty niż na tych, ponieważ ich popularność nie jest aż tak wielka, a co za tym idzie – konkurencja jest mniejsza. Jednym z takich portali jest Pinterest z opcją reklamowania.

Czym jest Pinterest?

Nazwa portalu Pinterest wywodzi się z dwóch słów w języku angielskim: „pin” (przypiąć/szpilka) i „interest” (zainteresowania). Oddaje to idee portalu, gdzie w podobny sposób, jak na tablicy korkowej, „przypinamy” materiały, które nam się podobają. Pinterest traktowany jest często jako katalog wizualnych inspiracji i miejsce, gdzie możemy te inspiracje gromadzić.

Służą do tego “tablice”, gdzie możemy grupować materiały według własnych preferencji. Na Pintereście można znaleźć każdy typ contentu. Przeglądać można piny dotyczące mody, ale również wystroju wnętrz, architektury, kulinarne czy też DYI oraz wiele więcej. Warto także wspomnieć, że platforma zawiera niektóre elementy portali społecznościowych np. możliwość obserwowania profili innych użytkowników oraz ich publicznych tablic.

Grupa odbiorców na Pintereście

Przed utworzeniem reklamy na portalu, warto najpierw zapoznać się z osobami, które głównie z niego korzystają. Dzięki temu dowiemy się, czy nasza reklama dotrze do odpowiedniej grupy odbiorców. W przypadku Pinteresta główną grupą są kobiety w przedziale wiekowym 18-44 lat. W Polsce posiada on ponad 4,3 mln użytkowników, więc warto zdecydować się na reklamę właśnie tutaj.

Według raportów opublikowanych przez Pinterest, aż 98% użytkowników przyznało, że wypróbowało znalezione tam pomysły, 89% wykorzystuje stronę do inspiracji zakupowych i dla 90% osób jest to pomoc w decyzji dot. zakupu. Przez Pinteresta 70% użytkowników odkrywa nowe produkty, a 66% kupiło produkt po zobaczeniu pinów danej marki. Interesującym faktem jest też, że dla 9 na 10 użytkowników Pinterest kojarzony jest z pozytywnym przekazem.

Czy reklama na Pintereście się opłaca?

Jak można wywnioskować z badań dot. grupy odbiorców – użytkownicy Pinteresta to głównie osoby kreatywne, które są zmotywowane i aktywnie poszukują sposobów na poprawienie swojego życia, a także lubią próbować nowości.

Serwis będzie doskonałym miejscem do podtrzymywania relacji z odbiorcami, ponieważ „żywotność” postów liczona jest w miesiącach. Powodem jest wykorzystywanie pinów do tworzenia długoterminowych, dalekosiężnych planów. Tutaj Pinterest wyróżnia się na tle innych portali społecznościowych np. Facebooka, Twittera czy Instagrama, dla których ważne jest raczej „tu i teraz”. Sprawia to, że posty szybko popadają w zapomnienie.

Reklamy na Pintereście

Ustawianie reklam na Pintereście działa w podobny sposób jak Facebook Ads lub Linkedin Ads. Przy tworzeniu kampanii tak samo zobaczymy podział na cele oraz zestawy reklam.

Cele kampanii

  • Zaangażowanie – skupia się na interakcjach użytkownika z naszym profilem. Przy wyborze tego celu płatność następuje po każdej interakcji,
  • Widoczność – daje możliwość zwiększania świadomości użytkowników dot. marki,
  • Ruch – przekierowuje użytkownika na stronę www po kliknięciu pina. Tutaj płatność następuje po każdym kliknięciu przekierowującym do strony,
  • Konwersje – skupia się na generowaniu działań na stronie www, takich jak np. dodanie do koszyka, zakup czy rejestracja w serwisie. Dane wczytywane są za pomocą Pinterest Tagu, który śledzi działania użytkowników.

Formaty reklamowe

  • Promowane piny – najpopularniejszy format reklamowy. Polega on na wybraniu do promocji jednego z pinów wcześniej opublikowanych na naszej tablicy. Zwiększa to jego szanse wyświetlania w głównym feedzie.
  • Piny filmowe – podobny do  promowanego pina, tylko w formacie wideo.
  • Piny karuzelowe – format ten pozwala umieszczać kilka zdjęć (max. 5), które można przesuwać.
  • Piny aplikacji – oferują możliwość pobierania aplikacji bez przekierowywania na podstronę bezpośrednio z poziomu Pinteresta

Tworzenie kampanii

Pierwszym krokiem będzie założenie profilu biznesowego. Na koncie prywatnym opcja reklamy nie jest dostępna.

Wygląd menadżera kampanii jest intuicyjny i zbliżony do tego znanego z Facebook Ads. Występuje podział na kampanie, grupy reklam, reklamy i słowa kluczowe.

Aby utworzyć nową kampanię, należy kliknąć Reklamy > Utwórz reklamę.

Po kliknięciu zostajemy przekierowani do panelu, w którym możemy ustawić rzeczy takie jak cel kampanii, jej nazwa czy dzienny limit kosztów.

cel kampanii pinterest ads

Po kliknięciu „Kontynuuj” zostajemy przeniesieni na stronę, na której ustalamy szczegóły kampanii takie jak: odbiorcy i targetowanie według: płci, wieku, lokalizacji, języka i urządzenia. W tym panelu znajdziemy również ustawienia wyświetlania reklam w przeglądarce Pinterest lub jego wyszukiwarce (lub w obu).

Ważnym elementem będzie też określenie zainteresowań potencjalnych użytkowników oraz słów kluczowych. Na koniec ustalamy takie elementy jak budżet, kalendarz oraz stawka CPC.

kierowanie kampanii na pintereście

reklamy pinterest ads

reklamy na pintereście

kreowanie reklamy na pinterescie

słowa kluczowe pinterest ads

ustalanie budżetu pinterest ads

Kolejny panel pozwala nam wybrać Piny, które wybierzemy do naszej grupy reklam w kampanii.

Po wybraniu Pina przekierowani jesteśmy do ostatniego widoku, gdzie zatwierdzamy nazwę reklamy oraz adres URL, na który odbiorca ma zostać przekierowany.

Tym sposobem ustawiliśmy reklamę na Pintereście.

Konfiguracja Pinterest Tag

Pinterest Tag jest kodem śledzącym, który zbiera dane dot. działań na stronie www np. wizyty, dodanie do koszyka czy zakup. Z jego wykorzystaniem możemy tworzyć kampanie remarketingowe oraz dokładniejszą optymalizację kampanii stworzonych na Pinterest Ads.

Jak przebiega jego konfiguracja?

  1. Wchodzimy na Reklamy -> Konwersje
  2. Tutaj pokazuje się nam Pinterest Tag
  3. Przy instalacji pojawia nam się instrukcja, która przeprowadza nas przez proces tworzenia tagu
  4. Instrukcja jest również dostępna w kwestii instalowania wszystkich możliwych eventów, takich jak dodanie do koszyka, logowanie, wizyta na stronie czy zebranie leada. Można też skorzystać z Pinterest Tag Helpera dla przeglądarki Google Chrome.
  5. Po zainstalowaniu tagów możliwe jest zbieranie danych o użytkownikach, jak również tworzenie list remarketingowych.

Czego nie można promować na Pintereście?

Jak w przypadku każdego portalu z możliwością reklamy, także na Pintereście istnieją pewne zasady i ograniczenia dotyczące promowanych treści. Nie można na przykład promować Pinów z innego profilu niż własny. Nie ustawimy też skróconych linków do strony, na którą kierujemy naszą reklamę.

W reklamach nie można wykorzystać także cudzych filmów wideo. Zakazane jest również promowanie GIFów oraz Pinów bez linku kierunkowego.

Podsumowanie

Pinterest to znany portal, a liczba jego użytkowników stale rośnie. Jest jednak niedoceniany w kwestii wykorzystania reklam. Istnieje tu jednak bardzo duży potencjał dla wielu przedsiębiorców, szczególnie działających w branżach fashion, beauty, wystroju wnętrz czy kulinariów.

Pomóc też może w nawiązywaniu dobrego, stałego kontaktu z użytkownikami. Decyzje zakupowe użytkowników są w dużym stopniu wspomagane przez różne inspiracje produktowe, które spotkać można właśnie na Pintereście.

Z racji tego, że stosunkowo mała ilość marek w Polsce korzysta z reklam na tej platformie, istnieje duży obszar do zagospodarowania, a także niska konkurencyjność i relatywnie niskie stawki za reklamę, dlatego warto pomyśleć nad wprowadzeniem tego typu reklam do naszej strategii marketingowej.