rodzaje kont na instagramie

Instagram – konto twórcy czy konto profesjonalne?

Instagram obok Facebooka to jedne z najbardziej popularnych mediów społecznościowych w naszych czasach. Obecnie są wykorzystywane nie tylko do dzielenia się zdjęciami i przeżyciami ze znajomymi, ale także do promowania i reklamowania swoich biznesów lub firm.

Dlatego też zakładając konto na platformie Instagram, mamy kilka możliwości wyboru typu konta. Pierwszy podział to konto osobiste i konto profesjonalne.

Do czego służy konto osobiste?

Konto osobiste często używane jest po prostu do celów prywatnych, jako profil dostępny dla znajomych bądź rodziny. Tylko ten rodzaj konta pozwala na “ukrycie” zawartości przed ludźmi, którzy nas nie obserwują. Można to zrobić za pomocą funkcji “konto prywatne”. Wówczas zawartość naszego profilu widoczna jest tylko dla osób, które nas obserwują, a pozostali użytkownicy Instagrama mogą wysłać prośbę o dołączenie do grona Twoich obserwatorów. Oczywiście, możesz weryfikować takie zaproszenia, jak również je odrzucać.

Ten typ jest zdecydowanie odradzany, gdy chcesz reklamować swój biznes oraz budować społeczność wokół niego. Dlaczego? Ponieważ zwykle decyzję o zaobserwowaniu kogoś podejmujemy na podstawie profilu i contentu na nim publikowanego. Gdy odbiorca trafi na profil prywatny – wtedy te treści będą dla niego niedostępne i jest duża szansa, że szybko straci zainteresowanie i po prostu zrezygnuje.

Ten typ konta dobry jest do prowadzenia konta tylko dla najbliższych – pozwala wtedy kontrolować, kto widzi dodawane przez nas treści.

Do czego służy konto profesjonalne?

W przeciwieństwie do konta osobistego, konto profesjonalne idealne nada się do reklamowania biznesu, firmy lub Twojej działalności. Z powodu tego, iż Instagram stworzył ten typ konta pod działania bardziej skierowane na biznesową stronę – ma on parę dodatkowych opcji, do których nie mamy dostępu z poziomu konta osobistego.

Dodatkowe opcje dostępne na koncie profesjonalnym:

  • Dostęp do statystyk – bardzo istotna funkcja, która da Ci dostęp do wszelkich informacji dot. Twojego konta i ludzi go odwiedzających. Ta opcja możliwa jest jedynie poprzez konto profesjonalne.
  • Możliwość płatnej promocji treści (uruchomianie reklam) – możesz uruchomić ją zarówno z poziomu aplikacji Instagram, jak i menedżera reklam na Facebooku.
  • Pulpit profesjonalny – panel służący do monitorowania statystyk. Oprócz wyników znajdziesz tam opcję “Rozwiń swoją firmę”, dzięki której możesz uruchomić reklamy i zatwierdzać wszelkie materiały powiązane z marką. Otrzymujesz też możliwość konfiguracji zakupów na Instagramie. Ponadto, w zakładce “Dodatkowe zasoby” otrzymujesz dostęp do materiałów edukacyjnych opracowanych przez Instagram.
  • Przycisk “Kontakt” – możesz dodać informacje takie jak: wskazówki dot. dojazdu, numer telefonu czy adres e-mail. Jeśli posiadasz konto firmowe – możesz dodatkowo dodać też lokalizację firmy (nie zrobisz tego posiadając konto twórcy)
  • Kategorie – pod zdjęciem profilowym znajduje się informacja na temat branży, w której działa firma. Jest ona taka sama, jak na połączonej stronie na Facebooku.
    Dodatkowa skrzynka odbiorcza – podział na dwie karty: Główną i Ogólną

Konto profesjonalne również dzieli się na dwa podtypy. Możesz wybrać, czy chcesz, by Twoje konto było kontem twórcy czy też kontem firmowym. Czym się różnią?

Konto twórcy na Instagramie

Jest to konto proponowane dla osób publicznych, artystów, producentów i influencerów. Ogólnie – konto dla osób, które tworzą markę osobistą. W ramach tego typu konta można wybrać kategorie profilu takie jak na przykład: Muzyk, Naukowiec, Polityk, Sportowiec czy Szef Kuchni, ale także wiele innych.

Konto firmowe

Konto firmowe zaś dobrze sprawdzi się dla marek, lokalnych firm i biznesów, organizacji, sprzedawców detalicznych czy dostawców usług. Tutaj kategorie profilu są bardziej ograniczone, niż w przypadku konta twórcy. Propozycje to na przykład: Blog osobisty, Produkt/usługa, Sztuka czy też Zdrowie/uroda.

Każde konto osobiste możesz zmienić na konto profesjonalne. Jak to zrobić?

  1. Wejdź na swój profil w aplikacji Instagram
  2. W prawym górnym rogu kliknij trzy kreski
  3. Kliknij Ustawienia
  4. Kliknij Konto
  5. Na samym dole znajdziesz opcje “przejdź na konto profesjonalne”

Jak podaje Instagram – kiedy Twój prywatny profil na Instagramie został przekształcony w konto firmowe, nie możesz odwrócić tej operacji w dowolnym momencie.

Ponowna zamiana na profil osobisty:

  1. Przejdź do swojego profilu i kliknij trzy paski w prawym górnym rogu.
  2. Kliknij Ustawienia.
  3. Kliknij Konto
  4. Kliknij Przełącz typ konta.
  5. Kliknij Przełącz na konto osobiste, a następnie Przełącz na konto osobiste, aby potwierdzić.

Ważna uwaga: za każdym razem, gdy powrócisz do konta osobistego, wszelkie dane związane ze zgromadzonymi statystykami na Instagramie zostaną usunięte.

Który typ konta wybrać?

Jeśli chcesz stworzyć konto, które będzie służyło za “wizytówkę” Twojego biznesu, to dobrym wyborem będzie konto profesjonalne.

Jeśli zastanawiasz się, czy w ramach konta profesjonalnego wybrać konto firmowe, czy twórcy, to pamiętaj, że:

  • większą ilość kategorii znajdziesz na koncie twórcy
  • na koncie firmowym masz możliwość dodania lokalizacji np. swojego sklepu
  • na koncie firmowym możesz uruchomić przycisk CTA (Call To Action), co pozwoli Ci np. na dodanie przycisku “zamów jedzenie” –
  • jeśli posiadasz firmę z dowozem, czy “zarezerwuj teraz”.

Podsumowanie

Konto profesjonalne zdecydowanie przewyższa funkcjami konto osobiste, szczególnie pod względem opcji, które mogą być istotne dla Twojego biznesu i jego promowania. Są to np.: dostęp do statystyk, możliwość dodania większej ilości informacji czy uruchomienie reklam.

W kwestii konta profesjonalnego i firmowego musisz zastanowić się, jakie informacje o Twoim biznesie są najistotniejsze. Jeśli np. posiadasz sklep stacjonarny i chcesz kierować do niego ludzi – wtedy lepiej sprawdzi się konto firmowe. Jeśli zaś ważne są dla Ciebie bardziej szczegółowe kategorie – tu lepiej zadziała konto profesjonalne.